header.home link

Ruim 50 Belgische organisaties stappen in alliantie rond klimaatambitie

14 oktober 2020

Een nieuwe alliantie van ruim vijftig bedrijven en organisaties wil werk maken van verhoogde inspanningen om hun broeikasgasuitstoot te verminderen. De 'Belgian Alliance for Climate' werd maandag in het leven geroepen in de fabriek van Danone in Rotselaar. Ook koningin Mathilde sprak op het voorstellingsevenement.

De alliantie is een initiatief van The Shift en WWF België. Alle Belgische organisaties die hun broeikasgasuitstoot willen verminderen en hun klimaatambities willen verhogen, zijn welkom. Met hun toetreding beloven de organisaties om 'science based targets' op te stellen, dat zijn doelstellingen die bijdragen aan het voornemen om de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden Celsius. Twee jaar na hun toetreding moeten die doelstellingen gevalideerd zijn. Op dit moment zijn 53 organisaties aangesloten, waaronder heel wat retailers en voedingsbedrijven als Danone, Alpro en Nestlé.

"Via de Belgian Alliance for Climate Action willen we organisaties aanmoedigen om ambitieuze klimaatdoelstellingen te formuleren", zegt Marie Delvaulx, directrice van duurzaamheidsnetwerk The Shift. "Als Belgisch netwerk voor duurzame ontwikkeling doen wij beroep op allerlei experts. Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking en kennisuitwisseling tussen organisaties de sleutel is tot succes bij het bereiken van deze klimaatdoelstellingen."

Het platform zal bedrijven ondersteunen door dialoog te faciliteren met leveranciers, werknemers en leveranciers. Daarnaast zullen informatiesessies en workshops georganiseerd worden en zal onderzoek over praktische stappen gevoerd worden.

Ook het WWF zal de organisaties ondersteunen. Volgens de CEO van WWF België, Antoine Lebrun, is duidelijk wat moet gebeuren. "Veel bedrijven willen ook hun verantwoordelijkheid nemen en een onderdeel worden van de duurzame toekomst."

Op de productiesite van Danone in Rotselaar werd de alliantie voorgesteld. Ook koningin Mathilde, VN-ambassadeur voor de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's), nam er het woord. "We mogen niet toestaan dat de COVID-19-crisis ons afleidt van de langetermijndoelstellingen die we ons hebben gesteld", zei ze. "We moeten heropbouwen op een duurzame manier."

In plaats van het gesprek over weerbare en duurzame voedselsystemen uit te stellen, heeft de samenleving vandaag nood aan een motor voor verandering

Emmanuel Faber - CEO Danone

“One Planet. One Health”

Danone is een van de voortrekkers van de alliantie. “In plaats van het gesprek over weerbare en duurzame voedselsystemen uit te stellen, heeft de samenleving vandaag nood aan een motor voor verandering”, zegt CEO Emmanuel Faber.

Dat huidige voedselsysteem heeft volgens Danone een aanzienlijke impact op de natuurlijke hulpbronnen, de biodiversiteit, de bodem en de waterschaarste. "De uitdagingen waar onze planeet voor staat, vragen om een holistische oplossing", aldus Faber. "De coronacrisis versterkt zelfs de urgentie van deze uitdagingen en benadrukt de absolute noodzaak van een overgang naar een veerkrachtiger voedingssysteem. We moeten de voedselrevolutie samen versnellen".

De zuivelproducent stelde het actieplan “One Planet. One Health” op om de duurzame ambities waar te maken. Zo wil Danone onder meer CO2-neutraal zijn tegen 2050, 100 procent circulaire verpakkingen maken, het aanbod plantaardige producten uitbreiden en meewerken aan regeneratieve landbouw en biodiversiteit. Voor dat laatste heeft het bedrijf lokale samenwerkingsverbanden opgezet met melkveehouders rond CO2-reductie, dierenwelzijn en bodemgezondheid. “In ruil krijgen de boeren een stabieler inkomen omdat we de volatiliteit van de melkprijs verminderen”, klinkt het.

"Ons actiekader concretiseert onze sterke overtuiging dat de gezondheid van mensen en de planeet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn”, besluit Faber. “We willen het voortouw nemen en we zijn blij dat vele anderen zich bij deze uitdaging aansluiten om de wereld ten goede te veranderen en de klimaatverandering te bestrijden.”


Bron: Belga / Eigen verslaggeving

Beeld: WUR (coverbeeld)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek