nieuws

Meer vrijwillige duurzaamheidinitiatieven moeten omzet in voedingsindustrie opkrikken

nieuws

Vijf jaar na het eerste duurzaamheidskompas presenteert Fevia een nieuw kompas met 21 concrete doelstellingen. Daarmee wil de federatie van de Belgische voedingsindustrie de geboekte vooruitgang verankeren en de rendabiliteit in de sector versterken. Door onder andere hogere vrijwillige dierenwelzijnsnormen en duurzamere grondstoffen mikt de federatie op een hogere toegevoegde waarde.

Vandaag Jozefien Verstraete
ilvo varkens biggen

De ‘duurzaamheidsroadmap’ van Fevia diende vijf jaar als duurzaamheidskompas voor de sector op vier vlakken: het vertrouwen van consumenten verdienen, de groene transitie versnellen, futureproof loopbanen stimuleren en waardecreatie. 75 procent van deze doelstellingen zal bereikt worden voor het einde van dit jaar.

“Onze inspanningen leverden duidelijke resultaten op”, aldus Fevia-voorzitter Nathalie Guillaume. “We hebben onder meer sterker ingezet op verantwoorde voedingmarketing naar kinderen en jongeren en de CO2-uitstoot laten dalen met 28 procent tegenover 20 jaar geleden. Bedrijven blijven ook steeds investeren in een veilige en werkbare omgeving. Ook passen ondertussen minstens 316 van onze 750 leden nu een vrijwillige norm of initiatief toe voor duurzame landbouwgrondstoffen.”

Guillaume geeft aan dat de roadmap diende om het gesprek met ketenpartners te voeren, de sector richting te geven én bedrijven houvast te bieden bij hun keuzes. “Maar uiteraard zijn we er nog niet na vijf jaar: we hebben nog een mooie verbetermarge en nieuwe uitdagingen die ons te wachten staan”, klinkt het.

Meer respect voor dierenwelzijn en lokale duurzame bevoorradingsketens

Die verbetermarge werd uitgewerkt in een nieuwe roadmap met 21 doelstellingen. “Onze gezamenlijke sectorale duurzaamheidsroadmap is een unicum in de EU. Nergens anders werken ze in de voedingsindustrie zo samen op duurzaamheid”, benadrukt CEO Ann Wurman.

Zo wil Fevia de komende jaren de CO2-uitstoot verder verlagen van boer tot bord, meer lokale bevoorrading (90%) vanuit België en onze buurlanden bewerkstelligen en blijven inzetten op duurzame bevoorradingsketens. Het doel is dat meer dan 316 voedingsbedrijven samen met landbouwers stappen zetten naar een gecertificeerd duurzaam initiatief, zoals het biolabel, het Beyond Chocolate-initiatief of Farm for Good dat regeneratieve technieken stimuleert.

Ook wil Fevia het respect voor dierenwelzijn optillen met meer vrijwillige hoge standaarden voor een respectvolle omgang met dieren. Concreet wil de federatie onder meer dat het aandeel dieren dat volgens de FEBEV+-norm wordt geslacht, behouden blijft en hoger ligt dan de wettelijke vereisten. Vandaag gebeurt dat bij 99 procent van de varkens en 91 procent van de runderen, terwijl de wettelijke drempels op 95 en 90 procent liggen.

Duurzaamheid is een extra troef om ons unieker in de markt te zetten en toegevoegde waarde te creëren

Nathalie Guillaume - Voorzitter Fevia

Concurrentiepositie verstevigen of verzwakken?

Fevia lanceert het duurzaamheidskompas op een moment van stijgende kosten, complexe duurzaamheidsvereisten en hoge Europese en internationale concurrentiedruk, benadrukt de federatie zelf. In een context waarin regio’s zoals Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa marktaandeel winnen ten koste van de EU,rijst de vraag of bijkomende vrijwillige duurzaamheidsengagementen ons niet nog verder uit de markt duwen.

Maar volgens Fevia zullen de duurzaamheidsinitiatieven de concurrentiepositie alleen maar ten goede komen. “Het zal extra waarde creëren. Onze leden kunnen vandaag geen toegevoegde waarde meer creëren door in grotere volumes te produceren zoals tien jaar geleden. Nu komt de toegevoegde waarde voornamelijk van nicheproducten. Enkele van deze duurzaamheidsinitiatieven mikken daarop. Zo zullen onze producenten zich kunnen onderscheiden door hun superieure status. Duurzaamheid is een extra troef om ons unieker in de markt te zetten.”

Wij geven de richting aan, maar het duurzaamheidsverhaal is er één van een gezamenlijke inzet van alle schakels in de keten

An Wurman - CEO Fevia

60 procent weet niet wat duurzaamheid is

Volgens een enquete van Fevia vindt de consument vooral kwaliteit, prijs en smaak bepalend. “Kwaliteit weegt het zwaarst door, gevolgd door prijs, die de voorbije vijf jaar duidelijk belangrijker is geworden in de keuze van consumenten”, aldus Fevia. Ook geeft 60 procent van de consumenten aan niet goed te weten wat duurzaamheid echt inhoudt.

Zullen de consumenten de weg dan wel vinden naar de soms iets duurde superieure duurzame producten? En heeft de voedingsindustrie een rol te spelen om duurzaamheid op de verpakking eerlijk en laagdrempelig uit te leggen? Fevia wijst erop dat de EU steeds meer regels invoert om greenwashing te bestrijden, wat volgens de federatie een positief signaal is en het bijdraagt aan een gelijker speelveld.

Zelf heeft ze de doelstelling in de ‘duurzaamheidsroadmap’ opgenomen om de consument transparanter en toegankelijk informeren. Daarnaast benadrukt de federatie dat ze erop rekent dat ook andere schakels in de keten mee verantwoordelijkheid opnemen, zodat de beweging richting duurzaamheid breder wordt gedragen. Dat onder meer retailers een plaatsje vrijhouden in de winkelrekken voor superieure Belgische producten en dat consumenten die producten correct weten te waarderen.

Doelstellingen op vrijwillige basis

Verder benadrukt Guillaume dat elk bedrijf zelf beslist of het al dan niet instapt in een duurzaamheids­samenwerking met een voedingsbedrijf. Volgens haar ontstaat er vanuit de verwerkende sector geen bijkomende druk op landbouwers om zich te scharen achter deze doelstellingen of om extra vrijwillige normen te aanvaarden bovenop de bestaande verplichtingen.

“Wanneer landbouwers willen instappen, wordt vaak samen met de voedingsbedrijven gekeken hoe nieuwe investeringen kunnen worden gefinancierd”, klinkt het. “Daarnaast kan ook de overheid bijdragen om deze transitie te doen slagen.” Dat beaamt federaal minister van Klimaat en Leefmilieu Jean-Luc Crucke (Les Engagés): “Ik pleit voor een duidelijk kader en transparante financieringsmechanismen, zodat onze bedrijven met vertrouwen kunnen vooruitgaan naar een echte ‘econologie’: de bewuste alliantie tussen economische prestaties en ecologische verantwoordelijkheid.”

Licht herstel in omzet van Belgische voedingsbedrijven, al blijft druk hoog: “We verliezen zelfs terrein op binnenlandse markt”
Uitgelicht
Er tekent zich een voorzichtig economisch herstel af in de Vlaamse voedingsindustrie. Dat meldt sectorfederatie Fevia. In de eerste helft van 2025 steeg de omzet met 5,4 proce...
gisteren Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek