Meest recent
Duik in het archief
-
Belgische pionier in krekelproducten haalt kapitaal op voor Europese groei
De makers van krekelrepen Kriket willen hun positie in de Benelux versterken en uitbreiden naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, de twee grootste snackmarkten van Europa. Om die interna... -
Hogere rioolheffing overvalt voedingsbedrijven: “Plots tienduizenden euro’s extra op de factuur”
Voedingsbedrijven die afvalwater lozen in de riolering, mogen zich dit jaar verwachten aan een fors hogere waterfactuur. Een onverwachte stijging van de heffing voor rioollozers met 41 proce... -
Hoge melkprijs legt druk op rendabiliteit zuivelindustrie en noopt tot voorzichtigheid
Met een gemiddelde uitbetaalde melkprijs die net geen 49,62 euro per 100 liter melk in 2024 bedroeg, staan de marges van de zuivelverwerkers onder druk. Bovendien daalde de melkproductie vor... -
Aantal terugroepingen voedingsproducten licht gestegen
In 2024 hebben Belgische voedingsbedrijven 283 producten teruggeroepen van bij de consumenten. Dit is een lichte stijging in vergelijking met 2023 toen 254 producten werden teruggeroepen. In... -
Jan Ingels wordt nieuwe CEO van Tiense Suikerraffinaderij
Jan Ingels wordt vanaf 1 september 2025 de nieuwe CEO van de Tiense Suikerraffinaderij. Hij volgt Guy Paternoster op, die na zes jaar de leiding overdraagt. Ingels zal zijn nieuwe rol eerst... -
Mondelez sleept ALDI voor rechter wegens plagiaat koekjesverpakkingen
Mondelez, bekend van merken als Milka, Oreo, Côte d'Or en Tuc, daagt supermarktketen ALDI in de Verenigde Staten voor de rechtbank wegens het kopiëren van koekjesverpakking. Volgens de voedi... -
Clarebout Potatoes dicht bij miljardenovername door Amerikaanse Simplot
Er circuleerden al langer geruchten over een mogelijke overname van het Belgisch aardappelverwerkend bedrijf Clarebout Potatoes en nu weet De Standaard ook meer: Clarebout Potatoes zou in ve... -
Geen reclame meer voor ongezonde voeding voor kinderen onder de 16 jaar
Vanaf 2026 beloven Belgische voedingsbedrijven geen reclame meer te richten op jongeren onder de 16 jaar voor bepaalde ongezonde producten. De beperking geldt zowel op reguliere media als op... -
Belgische voedingsindustrie verliest terrein op Europese markt, maar wint buiten EU
Binnen de Europese Unie hebben de Belgische voedingsbedrijven marktaandeel verloren, terwijl ze buiten Europa wel terrein winnen. “Dat is opmerkelijk, want de Europese markt is goed voor dri... -
Fevia wil ombudsman voor handelsrelaties binnen agrovoedingsketen
De Belgische voedingsindustrie stelt vast dat haar positie in de voedingsketen steeds meer onder druk komt te staan. De groeiende macht van supermarktketens en buitenlandse aankoopallianties...
Dossier