header.home link

Campagne moet Belgisch rundvlees promoten

23 september 2020

"Belgisch rundvlees. Hier met trots geserveerd." Binnenkort start op sociale netwerken en traditionele media een campagne ter promotie van Belgisch rundvlees. Dat heeft federaal minister van Landbouw Denis Ducarme bevestigd. Hij lanceerde het project samen met landbouworganisaties Boerenbond en ABS, de vleesverwerkende bedrijven en met de horecafederaties. De campagne moest aanvankelijk in de lente van start gaan, maar werd uitgesteld door de coronapandemie.

Een logo en stickers, met de slogan "Belgisch rundvlees. Hier met trots geserveerd", zullen worden verdeeld aan de deelnemende restaurants. Zij engageren zich om Belgisch rundvlees op hun kaart te zetten en actief te promoten.

"Belgisch rundvlees, dat is wit-blauw, maar ook meer dan dat. Onze boeren kweken ook de rassen Blonde d'Aquitaine, limousin, simmental, angus, enzovoort. Er is voor elk wat wils. De bedoeling is vooral om het werk van onze kwekers te promoten", aldus de minister dinsdag vanuit een bekend grillrestaurant in Namen.

De rundveesector in België zit al enkel jaren in crisis, met dalende prijzen en ook een dalende vleesconsumptie. De coronacrisis en lockdown hebben dan weer de horecasector zware klappen toegediend. Beide sectoren hebben dan ook beslist om de handen in elkaar te slaan. "We moeten solidair zijn. Deze crisis geeft ons de opportuniteit om samen te spannen", aldus Marianne Streel van de Waalse Landbouwfederatie (Fwa).

“Vanuit Boerenbond ondersteunen we alle initiatieven om ons kwaliteitsvol en met passie geproduceerd Belgisch rundvlees meer ingang te doen vinden in de horeca”, zegt ook Roel Vaes van Boerenbond. “Voor restaurantuitbaters is het bovendien een extra troef om aan de klanten een mooi en duidelijk verhaal te vertellen van de lokale vleesveehouder in de buurt, die met liefde voor zijn dieren heeft gezorgd voor het lekker en mals stuk rundvlees op hun bord.”

Voor restaurantuitbaters is het een extra troef om aan de klanten een mooi en duidelijk verhaal te vertellen van de lokale vleesveehouder in de buurt

Roel Vaes - Boerenbond

De landbouworganisaties gaan op hun website ook de lokale producenten publiceren bij wie men rechtstreeks rundvlees kan aankopen. Ook horecazaken zouden er inspiratie voor leveranciers kunnen vinden, klinkt het. "Niet alle groothandelaars bieden Belgisch vlees aan. Dit is ook een boodschap naar hen: het is in het nationaal belang om aan de restaurants meer Belgisch vlees aan te bieden", aldus Ducarme.

De minister gelooft dat de Belg, door de coronacrisis, meer belang hecht aan de korte keten. "Lokale producten, dat is beter voor de voedselveiligheid, de smaak, het milieu... maar ook om jobs in ons land te houden.”

Bron: Belga / Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek