Meest recent
Duik in het archief
-
"Voedingsbeleid is geen luxe: Gent en Garde verdient versterking, niet de hakbijl"
De forse besparingen die Gent moet doorvoeren, lijken ook het succesvolle en gewaardeerde voedselbeleid ‘Gent en Garde’ te treffen. Al vier projecten rond duurzame en lokale voeding verloren... -
De Landgenoten zetten nieuwe koers richting publieke gronden
De coöperatie De Landgenoten, die al meer dan tien jaar boeren helpt aan landbouwgrond met steun van burgers, heeft een kortlopende erkenning als omgevingsvereniging gekregen van het Vlaamse... -
Automaten met streekproducten en zicht op de boer: Maasvallei ontwikkelt voedsellandschap
Een nieuw marktonderzoek in Rivierpark Maasvallei moet uitzoeken hoe bewoners en recreanten tegenover lokale voedselproductie in het landschap staan. Op basis van de antwoorden willen de ini... -
Bijna één op zes Vlaamse gemeenten heeft geen landbouwschepen
Het college van burgemeester en schepenen is de drijvende kracht achter elke Vlaamse gemeente. Hoeveel schepenen een stad of gemeente kent, is bij wet bepaald naargelang het inwonersaantal.... -
Colruyt neemt bedrijf achter Foodbag volledig over
Colruyt Group heeft de volledige overname van Smartmat nv afgerond, het bedrijf achter de maaltijdboxen van Foodbag. Dat maakte de Belgische retailketen deze week bekend. Sinds 2022 had Colr... -
Wervel lanceert derde ‘Februari zonder Supermarkt’: "Steun lokale boeren door bewuster te consumeren"
Koop je voedingsproducten één maand lang niet in een grote supermarkt, maar bij een lokaal alternatief in de korte keten. Die uitdaging staat centraal in de campagne ‘Februari zonder Superma... -
Brouns trapt nieuwe editie van 'Oog voor Lekkers'-campagne op Aarschotse basisschool af
Op basisschool Sancta Maria in Aarschot is maandagochtend een nieuwe editie van de 'Oog voor Lekkers'-campagne afgetrapt. Met het project kunnen basisscholen steun krijgen om fruit, groenten... -
Belgische aanbieder van maaltijdboxen groeit verder dankzij focus op lokaal
Terwijl buitenlandse spelers als HelloFresh een postcoronadip lijken door te maken, groeit de Belgische aanbieder van maaltijdboxen Foodbag verder. Stéphane Ronse, de zaakvoerder van het bed... -
Belgen kopen graag Belgisch, maar liefst goedkoop
Maar liefst 72 procent van de Belgen geeft aan bewust Belgische voeding en dranken te kopen om de lokale economie te steunen. Dat blijkt uit een bevraging van iVOX bij 1.000 Belgen, op vraag... -
Belgische watermeloenen veroveren na Vlaanderen ook Wallonië
Een zoete geur, volle rode kleur, een mond vol pitten en kleverig sap op de kin: niets brengt een mens zo hard in vakantiestemming als de eerste beet in een watermeloen. De teelt van deze bi...
Dossier