nieuws

Wervel lanceert derde ‘Februari zonder Supermarkt’: "Steun lokale boeren door bewuster te consumeren"

nieuws

Koop je voedingsproducten één maand lang niet in een grote supermarkt, maar bij een lokaal alternatief in de korte keten. Die uitdaging staat centraal in de campagne ‘Februari zonder Supermarkt’ van Wervel, een organisatie die streeft naar een "gezond en eerlijk" voedselsysteem. De actie benadrukt de voordelen van lokale producten en wil de consument bewust maken over de impact van hun voedselkeuzes op milieu, lokale economie en landbouw terwijl het enkele korteketeninitiatieven onder de aandacht brengt. Deze derde editie geeft de aftrap met een ‘korteketentocht’ langs enkele Brugse boerderijen.

28 januari 2025 VILT-redactie
Kennismaken met korte keten

Korte keten

De organisatie wil consumenten stimuleren om een maand lang de grote supermarkten links te laten liggen en voedingsmiddelen te kopen recht van bij de boer, op markten, in lokale winkels of dergelijke. De campagne is bedoeld om mensen aan te moedigen om bewust niet te kiezen voor producten uit grote distributieketens, maar wel van boeren uit de buurt.

"Het geld dat consumenten spenderen komt zo terecht bij de lokale producenten. De boer krijgt een eerlijke prijs voor zijn product en het ondersteunt de lokale economie. Producenten in de korte keten bepalen namelijk zelf de prijs en houden meer over dan wanneer ze verkopen via tussenschakels", klinkt het. Door bij lokale boeren of markten te kopen krijgen consumenten een beter inzicht in waar hun voedsel vandaan komt, meent Wervel. En dit versterkt de verbinding tussen boer en burger en verhoogt de waardering voor de oorsprong van de producten.

Een bijkomend voordeel is dat een kortere voedselketen ook voedselverlies tegengaat omdat in de meeste gevallen bij elke schakel in de voedselketen voeding verloren gaat. En tot slot moet voeding in de korte keten minder kilometers afleggen, wat gunstig is voor je ecologische voetafdruk. Zo zijn er tal van korteketeninitiatieven: hoevewinkels, voedselteams, plukboerderijen, boerenmarkten, samenwinkels, buurderijen, wereldwinkels, CSA-boerderijen en meer.

Wervel trapt de campagne af op 1 februari en voorziet een rondleiding langs verschillende korteketeniniatieven in Brugge. Drie bedrijven zetten hun deuren open voor een bezoek op de boerderij. Deelnemers leren waarom ze in korte keten verkopen en hoe ze dat precies doen. De tussenstops zijn: Boer Bas, Bioboerderij ’t Ambrozijn en Bioboerderij De Zaaier. Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht via de website www.wervel.be.

Campagne ‘Februari Zonder Supermarkt’ van start met lege winkelrekken
Uitgelicht
Deze maand voeren enkele korteketenorganisaties de campagne ‘Februari Zonder Supermarkt’, waarbij men consumenten wil aansporen om hun aankopen rechtstreeks bij de boer, de lo...
5 februari 2024 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek