Meest recent
Duik in het archief
-
Aantal terugroepingen voedingsproducten licht gestegen
In 2024 hebben Belgische voedingsbedrijven 283 producten teruggeroepen van bij de consumenten. Dit is een lichte stijging in vergelijking met 2023 toen 254 producten werden teruggeroepen. In... -
Wordt Belgisch rundvlees een luxeproduct?
De prijs van entrecote steeg in één jaar met maar liefst 23 procent. Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) luidt de alarmbel: Belgisch rundvlees dreigt een luxeproduct te worden.... -
Verpakkingsfabrikanten buigen zich over duurzaamheidsvraagstuk: “Meer voedselverspilling zonder plastic”
De Belg wil meer duurzame verpakkingen in de winkel. Dat blijkt uit een bevraging in opdracht van papier.be en haar Europese tegenhanger Two Sides. Vier op de tien Belgen zien papier en kart... -
Mondelez sleept ALDI voor rechter wegens plagiaat koekjesverpakkingen
Mondelez, bekend van merken als Milka, Oreo, Côte d'Or en Tuc, daagt supermarktketen ALDI in de Verenigde Staten voor de rechtbank wegens het kopiëren van koekjesverpakking. Volgens de voedi... -
Fevia wil ombudsman voor handelsrelaties binnen agrovoedingsketen
De Belgische voedingsindustrie stelt vast dat haar positie in de voedingsketen steeds meer onder druk komt te staan. De groeiende macht van supermarktketens en buitenlandse aankoopallianties... -
Fruit- en groentecijfers 2024: Fruitverkoop gedaald, een derde eet geen dagelijkse portie groenten
Banaan is het populairste stuk fruit, tomaat is de populairste groente en Belgen kopen steeds minder vers fruit. Dit alles leert VLAM uit consumentenonderzoeken via het YouGov-panel van 6.00... -
Kippenboeren, die aan Colruyt leveren, verankeren beter dierenwelzijn in nieuwe coöperatie
Vanaf vandaag, woensdag, liggen de vernieuwde verpakkingen van het "Kip van Eigen Bodem"-assortiment in de winkelrekken van Colruyt, Okay en enkele Spar-winkels van Colruyt Group. Het kippen... -
Maken supermarkten meer winst op bioproducten?
Onlangs kreeg de Nederlandse top van Ahold Delhaize de wind van voren. Activistische aandeelhouders vonden het niet kunnen dat de supermarktketen meer winst maakt op biologische producten da... -
Colruyt neemt bedrijf achter Foodbag volledig over
Colruyt Group heeft de volledige overname van Smartmat nv afgerond, het bedrijf achter de maaltijdboxen van Foodbag. Dat maakte de Belgische retailketen deze week bekend. Sinds 2022 had Colr... -
Foodwatch dient opnieuw klacht in over misleidende eierverpakkingen in Nederland
De Europese consumentenorganisatie Foodwatch stapt in Nederland opnieuw naar de reclamewaakhond Reclame Code Commissie wegens misleidende eierdoosjes. Ondanks dat er al drie maanden een opho...
Dossier