nieuws

Winstmarge Colruyt Group onder druk door prijzenoorlog in retailmarkt

nieuws

Colruyt noteerde in de eerste helft van het boekjaar 2025/26 een omzetstijging van 4,5 procent tot 5,3 miljard euro, maar zag haar brutowinstmarge en bedrijfswinst dalen. Ook het marktaandeel van Colruyt gaat naar beneden. “Dit is het gevolg van hoge prijs- en promodruk en het sterkere concurrentieveld in de Belgische retailmarkt”, verklaarde de Belgische retailer tijdens de presentatie van haar halfjaarcijfers.

Vandaag VILT-redactie
Lees meer over:

“Colruyt heeft een harde laagsteprijsgarantie en moet alle concurrenten volgen wanneer deze hun prijzen verlagen”, reageert Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur van het vakblad RetailDetail, op de halfjaarcijfers van Colruyt Group. Volgens de retailexpert drukt de stevige concurrentie sinds corona op de marges.

Van Rompaey is dan ook niet verbaasd dat de marges blijven slinken bij het Belgische bedrijf. Terwijl de omzet met 4,5 procent steeg naar 5,3 miljard euro, daalde de brutowinstmarge van 30,3 procent naar 30,1 procent. De nettowinst daalde met 23 procent tot 150 miljoen euro en het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 15,8 procent tot 213 miljoen euro, oftewel 4 procent van de omzet.

Van Rompaey legt uit dat vooral het Nederlandse Albert Heijn is die de Belgische retailer het vuur aan de schenen legt. Die pakte in november bijvoorbeeld uit met een '2+5 gratis'-actie. “Albert Heijn verlaagt de prijzen voor een aantal producten in de relatief weinige winkels die ze hebben. Colruyt moet dat dan in al zijn winkels in België doen”, klinkt het.

Behalve de marges staat ook het marktaandeel van Colruyt Group in België onder druk. Het gezamenlijke marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt daalde van 29,2 procent in de eerste jaarhelft van 2024/25 naar 28,8 procent in de eerste jaarhelft van 2025/26.

Samenwerking met lokale boeren blijft focus

Ondanks de aanhoudende druk op de marges blijft Colruyt strijdvaardig en wijst het op zijn lokale verwevenheid. “We zijn er fier op de enige nog echte Belgische retailer te zijn die focust op lokale producten, lokale tewerkstelling en investeringen in de lokale economie”, laat een woordvoerder weten.

De retailer gaat ook prat op haar samenwerkingen met lokale boeren. “Een aanzienlijk deel van onze verse producten is van Belgische oorsprong: we werken al jaren nauw samen met lokale boeren, telers en producenten om kwalitatieve en verse voeding toegankelijk te maken voor iedereen. Zij staan op hun beurt ook in voor de tewerkstelling van heel wat landgenoten.”

Als de marges van Colruyt dalen, zullen zij dat ongetwijfeld ook op hun leveranciers verhalen

Stefan Van Rompaey - Hoofdredacteur RetailDetail

Deze samenwerking met lokale boeren zou volgens Colruyt niet onder druk staan door de slinkende marges. Toch zouden land- en tuinbouwers en lokale verwerkers impact kunnen voelen. “Als de marges van Colruyt dalen, zullen zij dat ongetwijfeld ook op hun leveranciers verhalen”, aldus van Van Rompaey.

De woordvoerder van Colruyt nuanceert dit. “We gaan in eerste instantie vooral zelf heel hard werken aan onze kosten en productiviteit.” De supermarktketen erkent dat de onderhandelingen met grote internationale multinationals er soms stevig aan toe gaan. “Dat is niet te vergelijken met die met de kleinere, lokale producent. Dat loopt echt wel anders.”

Supermarktoorlog doet champignonsector in Vlaanderen verder krimpen
Uitgelicht
Vlaamse champignontelers bevinden zich in woelig vaarwater. Door de opkomst van Nederlandse supermarkten in ons land en de daarmee gepaard gaande concurrentiestrijd staat de p...
12 december 2025 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek