Automaten met streekproducten en zicht op de boer: Maasvallei ontwikkelt voedsellandschap
nieuwsEen nieuw marktonderzoek in Rivierpark Maasvallei moet uitzoeken hoe bewoners en recreanten tegenover lokale voedselproductie in het landschap staan. Op basis van de antwoorden willen de initiatiefnemers een aantrekkelijk ‘voedsellandschap’ ontwikkelen, waarin landbouwers een centrale, gewaardeerde rol spelen.
Het Rivierpark Maasvallei strekt zich uit aan beide oevers van de Maas tussen Maastricht en Kessenich. Laura Olaerts, gedeputeerde voor Toerisme en voorzitter van de lokale stuurgroep, legt het initiatief uit: “Deze regio is niet alleen van tel voor water en natuur, maar is ook een populaire regio voor wandelaars en fietsers die van het landschap komen genieten. Als provincie Limburg zien wij hier een gigantisch potentieel om hen ook van lokaal voedsel te laten genieten of hen er alleszins nauwer bij te betrekken."
Kijken en proeven
“Naast water, natuur en de Maasdorpjes is heel wat landbouw aanwezig in deze vallei, die al eeuwenlang een vruchtbare plek is", duidt gedeputeerde Inge Moors bevoegd voor Landbouw en Platteland.
In het nieuwe voedsellandschap zullen recreanten niet enkel kunnen zien hoe lokale voeding geproduceerd wordt, maar zullen ze ook kunnen proeven. Voorgestelde initiatieven zijn automaten met streekproducten, een voedsel-leerpad, een boerenmarkt of rustplekken tussen de velden met info over wat er wordt geteeld.
Enquête bij 800 mensen
Of er vraag is naar meer beleving rond voedsel, en op welke manier dan, wordt nu onderzocht in het marktonderzoek. In een eerste fase zullen de inwoners, bezoekers en de toeristische sector bevraagd worden. Inwoners krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven door het scannen van een QR-code in het gemeentelijk infoblad of het Maasblad. Op een tiental drukbezochte locaties komt een buitenplakkaat, zoals de veerpontjes en een aantal pleinen. Aanvullend zullen posters worden opgehangen in de openbare gebouwen en horecazaken. Deelnemen aan het marktonderzoek kan bovendien ook door een bezoek te brengen aan de website van het RivierPark Maasvallei. Daarnaast zullen in de tweede helft van juni ook enquêteurs postvatten op zes plekken aan beide oevers van de Maas om mensen rechtstreeks te benaderen. Zo hopen de organisatoren minstens 800 mensen te kunnen bevragen.
Ook boeren worden bevraagd
De eerste fase van het marktonderzoek zal plaatsvinden van 20 mei tot eind september. De inzichten uit deze eerste fase vormen een belangrijke basis voor de tweede fase, waar men de landbouwers zal bevragen en de resultaten met hen bespreken. Dat zal dit najaar gebeuren. Het totale marktonderzoek moet begin 2026 klaar zijn.
Het idee van een “voedsellandschap” ontstond enkele jaren geleden bij Boerenbond en de VLM (Vlaamse Landmaatschappij). Daarom stappen beide organisaties mee in het project. Ook Agropolis, dat in de Maasvallei gelegen is en de toekomst van agrofood mee ontwikkelt, vervoegde het partnerschap.

Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: Ben Creemers