nieuws

Colruyt neemt bedrijf achter Foodbag volledig over

nieuws

Colruyt Group heeft de volledige overname van Smartmat nv afgerond, het bedrijf achter de maaltijdboxen van Foodbag. Dat maakte de Belgische retailketen deze week bekend. Sinds 2022 had Colruyt al een meerderheidsbelang in Smartmat, dat met Foodbag een prominente speler is in de online voedingsmarkt. Foodbag, de Belgische tegenhanger van HelloFresh, werkt samen met meer dan 100 lokale leveranciers en beschikt over een eigen bezorgnetwerk voor thuislevering.

3 april 2025 VILT-redactie
Lees meer over:
Foodbag bezorger

In 2022 verwierf Colruyt een belang van 83 procent in Smartmat, waarvan 41,36 procent via Korys, de investeringsmaatschappij van de familie Colruyt. Dit gebeurde met als doel het aanbod voor thuislevering en gemaksoplossingen uit te breiden. Smartmat specialiseert zich in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder het merk Foodbag, dat wekelijks verse maaltijdboxen aanbiedt in heel België. Klanten kunnen flexibel, zonder abonnement, wekelijks kiezen uit 35 gerechten.

Sinds de instap van Colruyt werken beide bedrijven nauw samen. Foodbag-maaltijdboxen kunnen niet alleen thuis worden geleverd, maar ook worden afgehaald bij meer dan 100 Collect & Go-afhaalpunten. Daarnaast zijn de 'one meal kits' van Foodbag verkrijgbaar in Okay-supermarkten.

Vanaf deze maand vergroot Colruyt zijn engagement verder door de resterende aandelen van Smartmat over te nemen. Dit omvat de aandelen van Korys en een belang van 17,28 procent van de overgebleven oprichters. De transactie gaat gepaard met een netto cashuitgave van ongeveer 50 miljoen euro. "Deze bijkomende investering in Smartmat stelt Colruyt Group in staat om haar positie in de online voedingsmarkt verder te versterken," aldus het bedrijf in een persbericht.

Groei en toekomstperspectief

De retailer benadrukt dat Foodbag de afgelopen jaren sterke groei heeft doorgemaakt, zowel in klantenaantallen als in bestellingen per klant. Het bedrijf groeide sneller dan de markt en heeft zich gepositioneerd als een leidende speler in de Belgische fresh food e-commerce, met nog veel groeipotentieel.

Focus op lokaal en seizoensgebonden producten

Colruyt en Smartmat delen een waardengedreven visie, met een sterke focus op lokale sourcing en seizoensgebonden producten. Foodbag werkt samen met meer dan 100 Belgische leveranciers en integreert lokale smaken in zijn menusamenstelling. Volgens medeoprichter Stéphane Ronse heeft deze strategie bijgedragen aan de groei van Foodbag. "Sinds corona is de interesse in lokaal geproduceerd voedsel aanzienlijk toegenomen", zei Ronse vorig jaar in een interview met VILT.

Ronse is inmiddels teruggetreden als CEO van Foodbag, maar blijft als bestuurder van Smartmat operationeel betrokken. In 2023 realiseerde Foodbag een omzet van 37 miljoen euro, die vorig jaar verder groeide naar 50 miljoen euro.

Maaltijdbezorger Foodbag bestrijdt concurrenten met lokale producten
Uitgelicht
De Belgische leverancier van maaltijdboxen Foodbag weet goed stand te houden in een markt die gedomineerd wordt door buitenlandse spelers zoals HelloFresh. Met de nadruk op lo...
7 augustus 2023 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek