Crevits: “Goesting in lokale voeding moeten we vasthouden”

Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits (CD&V) en gedeputeerde Landbouw van provincie Vlaams-Brabant Tom Dehaene (CD&V) hebben op de familiehoeve Van Haesendonck in Zemst het startschot gegeven voor de Week van de Korte Keten, die doorgaat van 15 tot 23 mei. Doel is om de hernieuwde aandacht voor de rechtstreekse hoeveverkoop te versterken. "Rechtstreeks bij de boer kopen staat voor verse, kwaliteitsvolle producten tegen een faire prijs. Het is de ideale manier om de lokale landbouw beter te leren kennen”, aldus Crevits.

10 mei 2021  – Laatste update 10 mei 2021 16:15
weekKK-aftrap-crevits-dehaene-zemst-1250

De plaats om de aftrap te geven van de Week van de Korte Keten is niet toevallig gekozen. De boerderij Van Haesendonck uit Weerde, bij Zemst, bestaat dit jaar 100 jaar en kent een lange familietraditie in hoeveverkoop. Sinds 1996 staat de derde generatie, vier broers en één zus, aan het roer van het landbouwbedrijf, dat gespecialiseerd is in grondwitloof, vollegrondaardbeien, aardappelen, uien en hoevevlees.

weekKK-hoeveverkoop-korteketen-hoevewinkel-zemst-1250
weekKK-hoevewinkel-korteketen-zemst-1250

Noem de landbouwers uit Weerde gerust pioniers in de korte keten. “Sinds het begin ligt de focus op de rechtstreekse hoeveverkoop. Zo hebben we bijvoorbeeld klanten van drie generaties ver”, vertelt Koen Van Haesendonck. In de hoevewinkel vind je de producten die ze zelf telen, aangevuld met een assortiment groenten, fruit en varkensvlees van enkele collega-telers uit de buurt. “Korte keten is economie op mensenmaat, herleid tot de essentie, eeuwenoud maar springlevend”, vat Van Haesendonck het samen.

weekKK-hoeveverkoop-korteketen-hoevewinkel-aardappel-ui-zemst-1250

Voor hem is een initiatief als de Week van de Korte Keten perfect om mensen, die niet vertrouwd zijn met landbouw, te overtuigen. “Voor sommigen vormt de boerderij nog een drempel, terwijl het eigenlijk een automatisme zou moeten zijn om er binnen te gaan.”

Brug slaan tussen boer en consument

Ook uit onderzoek dat VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, liet uitvoeren, blijkt dat veel mensen schrik hebben om de stap te wagen. “Omdat ze zich bijvoorbeeld verplicht voelen om iets te kopen, of omdat er geen parking is of onduidelijkheid over de prijzen”, zegt directeur Filip Fontaine. “Er spelen verschillende elementen mee in de hoofden van de consumenten.”

VLAM gaat met die informatie aan de slag. “Wij proberen de drempel tussen boer en consument te verlagen”, aldus Fontaine. “Op basis van de informatie die we verzameld hebben, adviseren we de boer om bijvoorbeeld hun website op punt te stellen met duidelijke informatie of om hun verkooppunten toe te voegen aan onze website ‘Recht van bij de boer’.”

Korte keten is economie op mensenmaat, herleid tot de essentie, eeuwenoud maar springlevend

Koen Van Haesendonck - Landbouwer

Ondanks de drempels, hebben toch veel consumenten de verse producten van de boer om de hoek (her)ontdekt. Zo steeg de omzet van de hoeveverkoop in het tweede kwartaal van 2020 met 88 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. “De absolute toppers waren rundvlees, varkensvlees, aardbeien en asperges”, vult Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM, aan. “Ze verdubbelden of verdrievoudigden in omzet.”

De totale omzet, inclusief dranken zoals wijn en bier, van de rechtstreekse verkoop op de hoeve en de boerenmarkten in Vlaanderen voor heel 2020 lag 27 procent hoger (hoeve +35% en boerenmarkt -9%), goed voor een omzet van ruim 83 miljoen euro. Die positieve trend in de omzet zet zich verder in 2021. Voor de eerste drie maanden van 2021 is er een groei van 36 procent tegenover 2020.

weekKK-crevits-smaakttest-aardbei-1250

“De goesting in lokale voeding is groter dan ooit”, merkt ook Landbouwminister Hilde Crevits. “En die moeten we blijven vasthouden. De verkoop van aardbeien en asperges bijvoorbeeld schoot in de lucht. Door al voor de vierde keer deze week van de korte keten te organiseren, willen we de Vlaming overtuigen om deze (her)ontdekking te koesteren en blijvend lokaal te kopen.”

Voor Crevits is de prijs die de boeren krijgen één van de belangrijkste aspecten in dit verhaal. “Je ziet dat mensen in de hoevewinkel bereid zijn om iets meer te betalen voor de kwaliteit die ze krijgen. Tegelijk doen dumpingprijzen in de supermarkt het respect voor voeding afnemen”, zegt ze. “Wij willen net de band tussen voeding en consument terug versterken.”

Toch blijft het marktaandeel van de hoevewinkel ten opzichte van andere distributiekanalen van verse voeding met 1 procent zeer bescheiden. Voor boerenmarkten schommelt dit aandeel tussen de 0,1 en 0,2 procent. “Het aandeel is wel groeiend”, aldus Driesen. “Communicatie en acties, zoals de Week van de Korte Keten, kunnen daaraan bijdragen.”

En wat heeft de familie Van Haesendonck in petto tijdens de Week? “Door de coronacrisis kunnen we zelf natuurlijk niet veel activiteiten organiseren. Maar we gaan onze klanten we extra verwennen.”


De Week van de Korte Keten is een samenwerking tussen de vijf Vlaamse provincies, VLAM, de Vlaamse overheid en het Steunpunt Korte Keten. Het initiatief is al aan zijn vierde editie toe en wordt gesteund door de producenten, verenigingen, steden, gemeenten en horecazaken. Dit jaar loopt de Week van zaterdag 15 mei tot zondag 23 mei 2021. Meer info over de deelnemers en activiteiten: https://weekvandekorteketen.be/

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek