Boerenplatform Boeren en Buren in Spaanse handen
nieuwsHet Spaanse CrowdFarming heeft 'La Ruche qui dit Oui' overgenomen, het moederbedrijf van Boeren en Buren dat via Buurderijen korteketenproducten aan de man brengt. Vlaamse franchisenemers, die Buurderijen uitbaten, vragen zich af wat de impact is van de overname. “Mogelijk kan de overnemer door zijn expertise op het gebied van digitale marketing meer naambekendheid voor ons genereren?”, is te horen bij een Buurderij-uitbater.
Met de overname van het Franse 'La Ruche qui dit Oui' claimt het Spaanse CrowdFarming "het grootste rechtstreekse verkoopkanaal van boer tot bord” te hebben gecreëerd. Het Spaanse bedrijf, dat ook in Vlaanderen biologische landbouwproducten rechtstreeks te koop aanbiedt aan consumenten, is 15 jaar geleden opgericht door twee broers die de vroegere familiale teelt van sinaasappels en mandarijnen nieuw leven in wilden blazen.
“Om de crisis in de landbouwsector te omzeilen (door lage prijzen en geen onderhandelingspositie tegenover de grote supermarkten, red.), hebben we een eenvoudige website opgezet waarmee we ons fruit rechtstreeks aan de eindconsument konden verkopen”, vertelt boer en CrowdFarming-oprichter Gonzalo Úrculo. Na een succesvolle verkoop heeft de ondernemer het verkoopplatform ook opengesteld voor andere boeren.
10.000 producenten en 1,5 miljoen consumenten
Met de overname van 'La Ruche qui dit Oui' is het bedrijf verder gegroeid en volgens CrowdFarming is zo een gemeenschappelijk platform tot stand gekomen met meer dan 10.000 producenten die 1,5 miljoen consumenten bereiken. Beide platformen verwachten dit jaar een omzet van 100 miljoen euro. Het Spaanse bedrijf verwacht de nodige schaalvoordelen door de overname van het Franse 'La Ruche qui dit Oui'.
Het korteketenbedrijf wijst erop dat directe verkoop, vooral van Europese, biologisch geteelde producten, in opmars is, maar het blijft alsnog een nicheverkoopkanaal. Volgens gegevens van de Europese Unie is het goed voor slechts ongeveer twee procent van de totale verkopen. “In de afgelopen decennia hebben supermarkten toeleveringsketens ontwikkeld die geoptimaliseerd zijn voor grootschalige producenten van bulkgoederen en bewerkte voedingsmiddelen. Deze toeleveringsketens zijn echter economisch inefficiënt voor kleine en middelgrote producenten, vooral voor diegenen die werken met verse producten”, klinkt het.

Vormen buurderijen korte keten van de toekomst?
22 mei 2015Schaalvergroting biedt voordelen voor aangesloten boeren
Directe verkoop stelt deze boeren volgens CrowdFarming in staat om betere prijzen te ontvangen en het verbetert de kwaliteit voor de eindconsument op het gebied van versheid en voedingswaarde. Naast een direct verkoopplatform biedt CrowdFarming ook programma’s aan die overgang naar regeneratief-biologische landbouw ondersteunen en de productiviteit van een boerderij verbeteren. Ook de leveranciers van Boeren en Buren zouden toegang krijgen tot deze programma’s.
Anders dan CrowdFarming werkt 'La Ruche qui dit Oui', dat jarengeleden Boeren en Buren als spin-off lanceerde in Vlaanderen, ook met fysieke verkooppunten. In deze Ruches, oftewel Buurderijen, kunnen consumenten producten van lokale boeren afhalen. Vlaanderen telt volgens de website van Boeren en Buren zo’n 20 lokale Buurderijen.
20 Buurderijen in Vlaanderen
Annik is één van de lokale franchisenemers van Boeren en Buren. Sinds negen jaar runt zijn een Buurderij in Kortenberg en Tervuren. Zo’n 25 boeren en lokale voedselbereiders leveren op donderdagavond vooraf bestelde producten af. Deze kunnen de volgende dag door consumenten opgehaald worden. “De winkel is maar korte tijd open”, vertelt de zaakvoerster.
Het is volgens haar één van de redenen waarom Boeren en Buren standhoudt, terwijl veel andere korteketeninitiatieven sinds corona zijn stopgezet, zoals bijvoorbeeld Lokaalmarkt. “We werken niet met personeel waardoor de operationele kosten erg laag liggen”, vertelt Annik. Volgns haar betalen de boeren 20 procent commissie voor het gebruik van het platform en de winkel. Dat platform stelt consumenten in staat een bestelling te plaatsen en te betalen.
De parttime winkeluitbaatster geeft aan dat de korteketenverkoop momenteel door een moeilijkere periode gaat. De overname door de Spaanse speler kan mogelijk een ommekeer betekenen. “Ik weet dat CrowdFarming online citrussen verkoopt. Dat geeft vertrouwen dat ze sterk zijn in digitale marketing. Mogelijk kunnen ze bijdragen om de naambekendheid van de Buurderijen op te krikken”, zegt ze.
