Vormen buurderijen korte keten van de toekomst?

Boeren & Buren, een netwerk dat consumenten en lokale producenten online samenbrengt, heeft zijn platform nu ook in het Nederlands gelanceerd. De succesvolle onderneming in de zogenaamde "Korte Keten 2.0", werd in 2011 in Frankrijk gelanceerd en is nu ook in Vlaanderen op zoek naar lokale ondernemers die een "buurderij" willen opstarten. Dit zijn lokale groepen van boeren en leden-burgers waarbij de leden online hun boodschappen kunnen doen bij de landbouwers. Op het moment dat de producten verdeeld worden, ontmoeten de leden en boeren elkaar op een aangename locatie.
22 mei 2015  – Laatste update 14 september 2020 14:30
Lees meer over:

Boeren & Buren, een netwerk dat consumenten en lokale producenten online samenbrengt, heeft zijn platform nu ook in het Nederlands gelanceerd. De succesvolle onderneming in de zogenaamde "Korte Keten 2.0", werd in 2011 in Frankrijk gelanceerd en is nu ook in Vlaanderen op zoek naar lokale ondernemers die een "buurderij" willen opstarten. Dit zijn lokale groepen van boeren en leden-burgers waarbij de leden online hun boodschappen kunnen doen bij de landbouwers. Op het moment dat de producten verdeeld worden, ontmoeten de leden en boeren elkaar op een aangename locatie.

In Frankrijk zijn er al 726 buurderijen, en in Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland en Italië nog eens bijna honderd. Het online platform kent meer dan 150.000 actieve leden en realiseerde in 2014 een omzet van 24,8 miljoen euro. Boeren & Buren staat in de Franstalige wereld bekend onder de naam 'La Ruche Qui dit Oui' en opende in november 2013 in Wallonië en Brussel, waar het inmiddels 37 buurderijen telt. "Momenteel zijn we in onderhandeling met de eerste Vlaamse ondernemer. Die zou in juni openen in Mechelen of in Meise", zegt Hannes Van den Eeckhout, die het Vlaamse project coördineert.

De leden van een buurderij hebben vijf dagen om hun boodschappen te doen op de site. Daarna ontmoeten ze elkaar in levende lijve op het moment van de verdeling van de producten in een museum, bar, feestzaal of school... In de praktijk gebeurt dat vaak in de vooravond tijdens de tweede helft van de week of op zaterdag. Om het concept te doen werken, doet Boeren & Buren beroep op lokale ondernemers die instaan voor de communicatie met de producenten en de uitbouw van een lokaal ledennetwerk. Tot nu toe zijn dat voor 80 procent vrouwen. De onderneming staat in voor het webplatform, de technische en commerciële ondersteuning en de innovatie.

Voor elk verkocht product ontvangt de producent 100 procent van de prijs die hij of zij zelf bepaalt, waarvan hij dan 8,35 procent aan de buurderij-verantwoordelijke geeft en 8,35 procent aan Boeren & Buren.

Meer informatie: Boeren & Buren

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek