Hoeveverkoop van kippakketten trekt publiek uit de verre omgeving

Nadat pluimveehoudster Lotte Aertsen in 2021 met de verkoop van kippenvleespakketen begon, is de verkoop in korte tijd geboomd. Elke zeven weken, als de braadkippen het bedrijf verlaten, loopt het storm bij het kippenbedrijf dat een jaar geleden ook een boerderijwinkel is gestart. In de Kipcorner worden behalve kippenvlees ook hoeveproducten van andere boeren uit de buurt verkocht, van bereide gerechten, desserts tot rundvlees en groenten.

3 november 2023  – Laatst bijgewerkt om 3 november 2023 13:42 Jerom Rozendaal
Lees meer over:
Kipcorner korteketenverkoop (1)

De parking aan hoevewinkel Kipcorner in Wuustwezel staat volgepakt. Tussen 17 uur en 19 uur is het een komen en gaan en de anders zo’n rustige plattelandsweg Tereik heeft moeite het verkeer te verwerken. Aanleiding  van de plotseling drukte op de laatste vrijdagavond van oktober is de periodieke verkoop van kippenvleespakketten door het pluimveebedrijf van de familie Aertsen.

Lotte Aertsen Kipcorner

Tijdens ons bezoek staat Lotte Aertsen naast de kassa van de hoevewinkel die normaal als een zelfscankassa werkt. Naast de kassa liggen A-4tjes met namen en bestellingen. De voorbije weken hebben mensen hun bestelling doorgegeven en gaat zo’n 1.500 kilo vlees de deur uit. Terwijl Lotte of een collega de bestellijst afvinkt, haalt iemand anders de pakketten uit de koelwagen die achter de winkel staat opgesteld.

In de winkel en op internet circuleren brochures met prijslijsten. Kipfilet: €8,50; kippenbil: €5,00; hele kip van 1200 gram: €6,00. “Het is hier veel goedkoper dan in de winkel”, vertelt een vrouw die twee jaar geleden naar Brecht verhuisde en sindsdien kippakketten bestelt. Een andere koper komt voor de eerste keer en neemt meteen een paar dozen van vijf kilo mee. Ook hij benadrukt het kostenvoordeel met de winkel. “Het is daarbij ook mooi om de boer zo wat te helpen”, vertelt de consument die ook denkt dat de kip van betere kwaliteit is. “Je weet niet welke bewaarmiddelen er bij het vlees gaan voor verkoop in de winkel. Hier heb je puur natuur.”

Dichten van kloof tussen burger en landbouwer

Het idee van de korteketenverkoop borrelde op kort nadat Lotte en haar partner Jonas het pluimveebedrijf van haar vader hadden overgenomen. Het gaat om een bedrijf met drie stallen waarvan de laatste van 2018 dateert. De oudere stallen zijn omgebouwd en emissiearm gemaakt. “Wij zijn begonnen met de verkoop van kippakketten om zo de kloof tussen boer en burger te verkleinen”, vertelt Lotte.

Kipcorner_kippenvlees
Kipcorner_kippenvleespakketten

De braadkippen op het bedrijf roteren in een cyclus van zeven weken.  “Na zeven weken zijn de kippen volgroeid en vertrekken ze naar het slachthuis. In aanloop naar de slacht kunnen consumenten hun bestelling doorgeven”, vertelt de boerin. Enkele dagen nadat de kippen het bedrijf verlaten hebben, komt het bestelde vlees in pakketten van vijf kilo retour.

Na het snelle succes van de afhaalkippakketten besloten de ondernemers hun korteketenactiviteiten uit te breiden. Een jaar geleden opende de hoevewinkel Kipcorner zijn deuren. Consumenten kunnen hier niet alleen terecht voor ingevroren kippenvlees, tevens wordt er een ruim assortiment aan groenten, vlees, desserts en bereide producten aangeboden.

Kipcorner_kippenvlees2
Kipcorner korteketenverkoop (3)

Boeren en hoevewerkers uit de buurt

De leveranciers daarvan – een tiental lokale boeren en hoeveverwerkers – staan afgebeeld op de foto’s die op één van de wanden van de hoevewinkel hangen. De Zuivelboer uit Essen levert ijs en desserts, Stoffels uit Minderhout zorgt voor fruit en vleesveebedrijf De Lageweide in Wuustwezel biedt zijn Gallowayvlees aan in de Kipcorner.

De hoeveproducten worden door consument uit de schappen en frigo’s gehaald waarna ze de producten zelf inscannen en afrekenen. De onbemande winkelformule is de meest kostenefficiënte. Het permanent bemannen is te tijdrovend en hoeveautomaten met een betaalfunctie zijn bijzonder duur. Bijkomend voordeel is dat de zelfbedieningswinkel is geopend van 6 uur 's ochtends tot 22 uur 's avonds.

Ook in de verkoop van kippenpakketten probeert Lotte het arbeidsgemak te vergroten en stuurt zij aan op digitalisering. “Neem snel een kijkje op de website en bestel online! Jullie krijgen er nu nog een hele kip gratis bij”, klinkt het momenteel op Facebook.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek