header.home link

Zuivelconsumptie herneemt niveau van voor atypische coronajaren

Het thuisverbruik van zuivel zat in 2022 op hetzelfde niveau als in 2019, voor de coronacrisis. Vorig jaar kochten nagenoeg alle Belgische gezinnen zuivelproducten en consumeerde 81 procent van de Belgen op een gemiddelde dag een zuivelproduct. Daar gaven we samen een recordbedrag van 3,2 miljard euro aan uit. Dit blijkt uit onderzoek van GfK Belgium en iVox in opdracht van Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

24 april 2023  – Laatste update 24 april 2023 14:04
Zuivel vlam

Zuivel blijft een belangrijke plaats in de consumptiegewoontes van de Belg hebben, zo blijkt dat slechts één procent nooit zuivel consumeerde in 2022. Vorig jaar normaliseerde de verhouding ook terug tussen het thuisverbruik en buitenshuisverbruik van zuivel. De coronaperiode was zeer atypisch voor de voedselconsumptie. Het zorgde voor een aanzienlijke vermindering van het zuivelverbruik buitenshuis en een toename van het thuisverbruik. Uit onderzoek blijkt het evenwicht terug te zijn. Het verschilt wel per zuivelproduct. Zo blijft het populairste zuivelproduct bij uitstek witte melk, al doet er zich wel een kleine daling voor. Want vorig jaar hadden we een thuisverbruik van 33,6 liter per capita, dit is drie procent minder in vergelijking met 2019. We aten ook iets minder yoghurt: 9,6 kg, dat is vier procent minder dan in 2019.  Het verbruik van kaas (+4%) en room (+6%) zat in 2022 wel in de lift in vergelijking met 2019. Zo consumeerde de Belg 2,1 liter room en 11,9 kilogram kaas.

Wanneer we in 2022 zuivel consumeerden, dan was dit 68 procent van de keren thuis, 11 procent van de keren op het werk (incl. producten van thuis meegenomen), 8 procent in horeca, 5 procent bij familie en vrienden en 8 procent op nog andere plaatsen.

1/2

Hoge inflatie heeft impact

De gestegen voedselprijzen als gevolg van de hoge inflatie milderden het verbruik en deden de Belg kiezen voor goedkopere aankoopkanalen en producten. Door de hoge inflatie werd wel een stijging in de zuivelbestedingen tot 3,2 miljard euro in 2022 genoteerd, dat is maar liefst 12 procent hoger dan in 2019 en vier procent hoger dan 2021. 3,2 miljard euro is dan ook een nieuw recordbedrag dat Belgen aan zuivel uitgaf.

Plantaardige vervangmiddelen

11 procent van de Belgen consumeerde op een gemiddelde dag in 2022 een plantaardig vervangproduct voor zuivel zoals bijvoorbeeld een sojadrink of een vervangproduct voor kaas. Van die 11 procent consumeerde 84 procent die dag ook nog een zuivelproduct. Dit toont aan dat de meeste consumenten die plantaardige zuivelvervangproducten gebruiken, hun verbruik ook afwisselen. Het thuisverbruik van plantaardige alternatieven voor melk daalde wel sterk met 9 procent in 2022 tegenover 2019. Globaal bleef het volumeaandeel van plantaardige drinks beperkt tot 7,6 procent. 92,4 procent is nog steeds voor de rekening van consumptiemelk.

Zuivel hoort bij ons eetpatroon

De lekkere smaak, het uitgebreide assortiment, de sterke verwevenheid in onze eetgewoontes en de voedingswaarde van zuivel zijn de belangrijkste motivators om zuivel te consumeren. Zo geeft meer dan 85 procent van de Belgen aan dat zuivel veelzijdig en lekker is en dat het deel uitmaakt van onze eetcultuur. Slechts 5 procent denkt niet dat zuivel een belangrijk onderdeel van onze eetcultuur zal blijven.

Daarnaast geeft 77 procent van de Belgen aan dat zuivelproducten prima passen in een gezond voedingspatroon. De Belgen zijn op de hoogte dat zuivelproducten van nature belangrijke vitamines en mineralen bevatten en dat zuivelproducten bijdragen tot een goede botgezondheid.

Thuisverbruik zuivel in België stijgt door coronacrisis
Uitgelicht
De coronacrisis heeft het thuisverbruik van zuivelproducten verhoogd. De Belg besteedde gemiddeld 7,4 procent meer aan zuivel in 2021 tegenover 2019. Het jaarlijkse kaasverbru...
3 mei 2022 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek