Thuisverbruik zuivel in België stijgt door coronacrisis

De coronacrisis heeft het thuisverbruik van zuivelproducten verhoogd. De Belg besteedde gemiddeld 7,4 procent meer aan zuivel in 2021 tegenover 2019. Het jaarlijkse kaasverbruik van de Belg is sinds 2019 gestegen met 900 gram. Dat meldt VLAM, het Vlaams Centrum voor Landbouw- en Visserijmarketing, op basis van een marktonderzoek bij 6.000 Belgische gezinnen.

3 mei 2022  – Laatste update 3 mei 2022 15:07
Lees meer over:
melk zuivel_VLAM

Thuisverbruik van kaas heeft door de coronacrisis een flinke boost gekregen. Omdat horeca en gaarkeukens lange tijd gesloten waren, consumeerden we in 2021 zo'n 900 gram meer kaas thuis dan twee jaar geleden: 12,4 kg per capita versus 11,5 kg in 2019. Dat zijn ook steeds vaker Belgische kazen. In 2021 kocht 88 procent van de gezinnen Belgische kaas, met een gemiddeld verbruik van 1,65 kilo per persoon. Met de slogan ‘kazen van bij ons’ probeert VLAM de populariteit van lokaal geproduceerde kaas aan te wakkeren.

Volgens de agromarketinginstelling hebben de Belgische kazen een goede marktpositie tussen “de alledaagse Nederlandse kazen en de veelzijdige Franse kazen.” In bestedingen van de Vlaamse consument ligt het aandeel van Belgische kazen nog hoger: 25 procent van de bestedingen in Vlaanderen aan harde, halfharde en zachte kazen ging in 2021 naar Belgische kazen. Vooral binnen het segment van de halfharde kazen staan de Belgische kazen sterk met een volumeaandeel van 54 procent. Bij hardekorstkazen is 15 procent van het aangekochte volume Belgisch en bij zachte kazen is dit slechts 4 procent.

Ook voor andere zuivelproducten steeg het thuisverbruik door covid-19. VLAM analyseert jaarlijks de cijfers van het thuisverbruik van verse voeding, verzameld door GfK Belgium bij een consumentenpanel van 6.000 Belgische gezinnen. “De coronacrisis en de bijhorende maatregelen verhoogden in het algemeen ons verbruik thuis tegenover buitenshuis. De besteding aan verse voeding lag in 2020 maar liefst 14 procent hoger dan in 2019, in 2021 was dit nog steeds 12 procent hoger dan in 2019”, constateert het.

0

2.83 Zuivelbesteding in België in 2019 (in miljard euro)

0

3.16 Zuivelbesteding in België in 2020 (in miljard euro)

0

3.04 Zuivelbesteding in België in 2021 (in miljard euro)

Wat betreft andere zuivelproducten: ook daar is dezelfde evolutie merkbaar. De totale zuivelbesteding bedroeg 3,16 miljard euro in 2020 en 3,04 miljard euro in 2021 tegenover 2,83 miljoen euro in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12 procent en 7,4 procent meer dan in 2019. Uit deze cijfers blijkt ook dat het thuisverbruik in 2021 afnam ten opzichte van 2020, mogelijk omdat horeca vorig jaar minder sluitingsdagen kende dan in 2019.

Belg kent 4 zuivelmomenten per dag

Ook werd in het onderzoek het profiel van de zuivelconsumptie in kaart gebracht. Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81 procent van de Belgen minstens 1 zuivelproduct en een Belg heeft per dag gemiddeld 4 zuivelmomenten, gaande van een scheutje melk in de koffie, tot boter om te bakken of om te smeren op een boterham, een sneetje kaas of een potje yoghurt. Op basis van deze gegevens concludeert VLAM dat zuivel een vanzelfsprekend onderdeel van onze voeding blijft. “Minder dan 1 procent van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren.”

Bij millennials (18-35 jaar) noteerde VLAM 3,6 zuivelmomenten per dag, iets minder dan het algemene gemiddelde. In vergelijking met ouderen consumeren zij minder vaak koffie met melk, boter op de boterham, bakboter, kaas en yoghurt, maar ze consumeren in verhouding wel vaker melk bij ontbijtgranen/muesli/havemout, melk als basis voor andere dranken (chocomelk, smoothie, …), gearomatiseerde melk, drinkyoghurt en room.

zuivel aanbestedingen

Bijna vijftig procent zuivelbudget naar kaas

Uit het onderzoek bleek verder dat kaas in 2021 de grootste hap uit het zuivelbudget van gezinnen nam. Vorig jaar ging 47 procent van de zuivelbestedingen naar kaas. Kaas won de afgelopen jaren lichtjes marktaandeel. Boter en yoghurt verloren wat marktaandeel. In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4 procent. In 2021 bedroeg het thuisverbruik van melk 42,1 liter per capita tegenover 40,7 liter in 2019, vóór de coronacrisis. Verder werden de volgende thuisverbruiken genoteerd: 10,2 kg voor yoghurt, 1,7 kg voor boter, 2,3 liter voor room, 4,8 liter voor ijs, 3,9 kg voor desserts en 2,5 kg voor verse witte kaas in 2021.

"Zuivelproducten in de winkel zullen in prijs stijgen"

Niet alleen de gestegen thuisconsumptie van zuivel is goed nieuws voor de melkveehouders, ook de melkprijzen stemmen hen tevreden. De prijs zit al meer dan een jaar in de lift en bij sommige zuivelbedrijven is de magische grens van 50 cent intussen gepasseerd. BCZ-afgevaardigd bestuurder Renaat Debergh wijt dit aan de krapte op de arbeidsmarkt. Terwijl het mondiale aanbod aan melk lager ligt, is de vraag naar melk en zuivelproducten wereldwijd nog altijd groot.

Debergh geeft aan dat de consument dat op termijn gaat merken. Waar de prijs voor consumptiemelk door langetermijncontracten lange tijd op een laag niveau bleef liggen, zal daar spoedig verandering in komen. Hij verwijst daarbij ook naar de gestegen kosten voor onder andere voeder en kunstmest. "De zuivelindustrie kan het niet volhouden om duurdere melk aan te kopen en een stijging van de kosten te beleven. Alles wat zuivel betreft, zoals boter, yoghurt en kaas, zal stijgen in prijs. Ik verwacht het grootste effect vanaf 1 juli. Dan treden de nieuwe contracten met de retail in voege."

Bron: Eigen berichtgeving/VLAM/VRT

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek