duiding

Markt voor diepvriesproducten zit in de lift, maar Vlaamse verwerkers hebben betere tijden gekend

duiding

De vraag naar conveniencefood, kant-en-klare maaltijden en diepvriesbereidingen zit stevig in de lift. Dat stelt Pierre-Alexandre Billiet van het retailmagazine Gondola op basis van interviews met experts in de sector. Ondanks deze groeiende markt en rooskleurige vooruitzichten, kennen de Belgische verwerkers van industriegroenten en aardappelen dit jaar mindere tijden. Zo doen heffingen de export stokken en constateren Belgische verwerkers meer lokale concurrentie.

Vandaag VILT-redactie

“Consumenten zoeken naar maaltijden en producten die snel klaar en makkelijk te bereiden zijn. Diepvriesproducten beantwoorden perfect aan die behoefte. Ze zijn altijd beschikbaar en dankzij portieverpakkingen gebruik je enkel wat je nodig hebt, wat voedselverspilling helpt te voorkomen”, vertelt Colruyt Group-woordvoerder Clara Geurs in een artikel van het retailvakblad Gondola.

In dit artikel wordt gesuggereerd dat de markt voor diepvriesproducten sterk groeit. Vooral groenten en fruit doen het goed. Een veranderend consumptiepatroon, met meer nadruk op conveniencefood zoals kant-en-klare maaltijden, snacks en aardappelproducten, verklaart dit fenomeen. “De coronapandemie en het vele thuiswerken hebben de behoefte aan gemak verder versterkt”, analyseert Mieke De Laat, marketingmanager bij McCain Foods Belgium.

Zij vervolgt: “Consumenten grijpen ook sneller naar producten die langer houdbaar zijn. Dat gaf categorieën zoals frieten, aardappelspecialiteiten en sharinghapjes een stevige duw in de rug. Het totale volume diepvriesaardappelen is in het afgelopen jaar gestabiliseerd, maar de oven- en airfryerfrieten blijven sterk groeien”, klinkt het.

Importtarieven en concurrentie van verse groenten

De analyse in het Gondola-artikel staat in schril contrast met de problemen bij aardappel- en diepvriesgroenteverwerkers. De aardappelverwerkers zien hun verkoop onder meer stokken door de opkomst van lokale productie in Aziatische landen. Bij Vegebe dat de verwerkers van industriële groenten verenigt, krijgen we te horen dat importtarieven en concurrentie van verse groenten verstorend werken. “We merken dat de importtarieven in bepaalde markten tijdelijk voor enige voorzichtigheid kunnen zorgen, terwijl de verse markt dit jaar uitzonderlijk scherp geprijsd was.”

Deze context beïnvloedt volgens de sectorfederatie “tijdelijk” de verkoop bij industriële groenteverwerkers. “Er verandert niets aan het algemene consumptiepatroon. Diepvriesproducten blijven een praktische, betrouwbare, gezonde, kwalitatieve en smaakvolle keuze die perfect aansluit bij de vraag naar gemak, versheid en beschikbaarheid doorheen het hele jaar”, klinkt het.

"Nieuwe prijsdaling is verkeerde stap"

Bij Ingro, de coöperatie van industriële groentetelers in Vlaanderen, hopen ze dat deze conclusie zal doorwegen in de prijsonderhandelingen. Volgende maand starten traditioneel de gesprekken over de prijzen en contracten in de industriële groenteteelt. Luc De Waele van Ingro verwacht dat de verwerkers deze tijdelijke situatie en de economische conjunctuur zullen aangrijpen om de prijzen te drukken. De voorbije jaren is de prijs voor de meeste groenten gestegen, een stijging die volgens De Waele broodnodig was. “Een nieuwe prijsdaling zou een verkeerde stap zijn. We moeten onze teelten hier behouden, zodat er op lange termijn nog voldoende groenten kunnen worden aangeleverd.”

Volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, sluiten de groeiende vraag naar diepvriesproducten en de stokkende vraag wereldwijd elkaar niet uit. “Wij hebben vooral de situatie in Europa onder de loep genomen. Ook in het buitenland zie je groeiende interesse in kant-en-klare maaltijden, maar tevens zie je de trend dat retailers dit met lokale productie willen invullen. Lokale bevoorrading in combinatie met import uit het buitenland verkleint het risico dat supermarkten zonder product komen te zitten.”

Ook Christophe Vermeulen van Belgapom bemerkte eerder de groeiende concurrentie van lokale verwerkers in bijvoorbeeld Aziatische landen. Dat betekent niet dat de Belgische bedrijven potentieel uitgespeeld zijn op wereldniveau. Er zit volgens Vermeulen enorm veel kennis in de Belgische sector, waarbij het zaak is om nieuwe niches aan te boren. Hij gaf het voorbeeld van de oven- en airfryerfrieten: “Verwerkers slagen er steeds beter in om ook in dit segment verbeteringen aan te brengen, bijvoorbeeld op het gebied van de krokantheid van de friet.”

Allerhoogste koelmagazijn ter wereld binnenkort gevuld met Vlaamse groenten en aardappelen
Uitgelicht
In Kuurne bouwt de familie Demuynck-Soens, met roots in de vleesveehouderij, een mastodont van koelmagazijn van 47 meter hoog. Daarmee wordt het wellicht de hoogste diepvries...
1 oktober 2025 Lees meer

Bron: Gondola / eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek