nieuws

Studie: duurzame producten worstelen met prijs en geloofwaardigheid

nieuws

Belgische shoppers zijn zich steeds meer bewust van milieu-uitdagingen, maar handelen er niet altijd naar. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Yougov. Meer dan een derde van de Belgische huishoudens geeft aan dat economische druk het moeilijker maakt om milieuvriendelijke gewoonten te handhaven. Er is ook een vertrouwensprobleem: twee op de drie Belgen geloven dat de meeste duurzaamheidsclaims slechts marketingtactieken zijn. Wat kan de retail hieraan doen?

Vandaag Ruben De Keyzer

Klimaatverandering, voedselverspilling en plasticgebruik behoren tot de grootste zorgen van Belgische consumenten, maar in aankoopgedrag wordt er niet altijd naar gehandeld. En dat is niet alleen de schuld van de consument, want ook producenten kunnen meer doen om de klant te overtuigen. Dat blijkt uit een studie van Yougov.

De studie deelt de Belgische consument op in diverse segmenten. Aan het uiteinde van het spectrum zitten de ‘eco-actieven’. Zij hebben niet veel overtuigingskracht nodig om duurzaam te kopen. Ook Fairebel, een lokaal geworteld merk, wordt twee keer zo vaak gekocht door 'eco-actieven'. Een vergelijkbare trend zien we bij Garden Gourmet, een producent van vegetarische alternatieven voor vleesproducten. Deze cijfers laten zien dat duurzaamheid voor dit type consument hand in hand gaat met lokale en plantaardige voeding.

Belgen zien meerwaarde in lokaal

De liefde voor lokaal ziet Yougov bij alle Belgische shoppers, niet alleen bij wie bewust ecologisch leeft. Ook een voorkeur voor hervulbare verpakkingen en volledig recycleerbare materialen is aanwezig bij de gemiddelde Belg. Twee derde van de bevolking geeft aan zeer gefrustreerd te zijn over plastic afval. Het merendeel van de Belgen neemt proactief stappen om hun plasticverbruik te verminderen. De introductie van herbruikbare boodschappentassen in de supermarkt en herbruikbare drankbekers op events wordt in België bovengemiddeld geaccepteerd. Yougov ziet dit als een signaal dat Belgen gerust duurzaam willen handelen, op voorwaarde dat de oplossingen tastbaar, gemakkelijk en lokaal relevant zijn.

84 procent vindt het prima dat supermarkten enkel nog herbruikbare zakken aanbieden. 77 procent aanvaardt het verdwijnen van plastic wegwerpzakjes voor fruit en groenten, en 56 procent is mee met de trend van herbruikbare bekers.

Veel 'duurzame' producten kennen te vage claims

Het struikelpunt: zeer vaak zijn duurzame alternatieven te duur voor de gemiddelde consument. Er is ook een vertrouwensprobleem. Vele consumenten twijfelen of alle producten gepromoot als 'duurzaam', dit daadwerkelijk zijn. Dat komt omdat de duurzaamheidsclaims op vele producten eerder vaag zijn. Merken moeten duidelijk, geloofwaardig en transparant communiceren als ze de consument willen overtuigen. Een sticker met het woord 'ecologisch' is niet genoeg. Specifieke claims, zoals een label met de woorden ‘100% recycleerbaar, gemaakt van 85% gerecycled materiaal’, vindt de consument al veel duidelijker. Zeker als dit kan worden gestaafd met certificeringen of traceerbare gegevens.

Hetzelfde geldt voor lokale producten. Is een product van Belgische origine, dan wordt dat bij vele producten nog niet sterk genoeg benadrukt. Marketing via storytelling, zoals getuigenissen over de positieve impact van de korte keten op lokale boeren en ondernemers, blijkt wel degelijk doeltreffend te zijn.

Op marketingniveau lijken de oplossingen relatief eenvoudig, maar het prijsvraagstuk ligt moeilijker. Yougov stelt producenten voor om lessen te trekken uit de ‘gangbare’ producten. Plantaardige producten worden bijvoorbeeld te weinig aangeboden in voordeelverpakking.

De studie voorspelt dat producenten die het voortouw nemen in duurzaamheidscommunicatie, daar ook voor beloond zullen worden op de markt.

Waar blijft de kweekvleesrevolutie?
Uitgelicht
Kweekvlees is als Eurosong: als je de media gelooft, is de grote doorbraak nooit veraf. Maar anno 2025 worden onze koteletten nog steeds gekweekt op stro en niet in petrischal...
3 november 2025 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek