Belgen grensshoppen voor champagne en A-merken, Nederlanders kiezen voor huismerken
nieuwsVandaag geven Belgische huishoudens 2,4 procent van hun jaarlijkse boodschappenbudget uit in de buurlanden. Wie naar de supermarkt gaat over de grens, doet dat vooral uit prijsoverwegingen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Yougov. Het onderzoek stelt vast dat grensoverschrijdend winkelen in België zijn hoogtepunt heeft bereikt, maar in Nederland blijft het gestaag toenemen. Bovendien zijn er opvallende verschillen tussen Belgen en Nederlanders in wat ze in het buitenland kopen.
Zowel Belgische als Nederlandse consumenten noemen lagere prijzen als de belangrijkste reden om over de grens te winkelen. Sommige producten zijn immers goedkoper in onze buurlanden, en vice versa. In Nederland zegt 64 procent van de respondenten dat het prijsvoordeel hen motiveert, terwijl dit percentage in België 67 procent bedraagt. Een andere belangrijke factor is afstand. Grensshoppen gebeurt logischerwijs vooral door mensen die dichtbij de grens wonen.
Belgen kopen champagne en A-merken, Nederlanders verkiezen discounters
Wat mensen over de grens kopen, verschilt duidelijk tussen Belgen en Nederlanders. Belgen kopen vooral (alcoholische) dranken in het buitenland, terwijl Nederlandse consumenten naast dranken ook persoonlijke verzorgingsproducten kopen. In België zien we ook enkele seizoensgebonden effecten: in september piekt bijvoorbeeld de aankoop van champagne in Frankrijk.
Een ander opvallend verschil is de voorkeur voor merkproducten. Belgen kiezen bij het winkelen in het buitenland overwegend voor A-merken, terwijl Nederlandse consumenten hun zuinige reputatie waarmaken. Zij kiezen vooral voor huismerkproducten in buitenlandse winkels. Duitse harddiscounters zijn zo zeer populair bij Nederlandse shoppers.
Tanken over de grens
In Nederland is het combineren van winkelen met tanken een gangbare praktijk: 49 procent van de Nederlandse shoppers stopt ook bij een benzinestation, tegenover slechts 9 procent van de Belgische consumenten. Vooral Nederlanders die in het noorden, oosten en zuiden wonen tanken in de buurlanden. In deze regio’s geven ook veel gezinnen aan hun tabak over de grens te kopen.
Voor Belgen is tanken in Nederland niet zo interessant. Benzineprijzen zijn doorgaans hoger in Nederland dan in België, en hoger in België dan in Frankrijk. Daarom ook is het geen verrassing dat vooral respondenten in de Belgische provincies Luxemburg, Namen en Luik rapporteren dat ze hun grensoverschrijdend winkelen combineren met een tankbeurt.
Grensshoppingtrends blijven stabiel
Op de zeer lange termijn is het aantal Belgische grensshoppers stabiel gebleven, met enkele logische dieptepunten tijdens de coronalockdowns. Na de lockdowns was er door de voedselinflatie een korte piek in de grensshoppingcijfers. In juli 2023 werd een historisch hoogtepunt bereikt waarbij Belgen 3,2 procent van hun boodschappenbudget in het buitenland spendeerden, maar dat cijfer ligt nu terug op de gebruikelijke 2,4 procent.
Grensoverschrijdend winkelen blijft dus een populair fenomeen in België en Nederland, gedreven door prijsvoordelen en slimme combinaties met andere activiteiten, zoals tanken. Maar er is dus wel een duidelijk verschil in wat Belgen en Nederlanders zoal bij hun buurlanden kopen.
Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: Albert Heijn