nieuws

Vlamingen besteden helft minder aan biologische producten dan Walen en Brusselaars

nieuws

In Vlaanderen werd vorig jaar 83 euro per capita besteed aan bioproducten, terwijl dit voor Walen en Brussel boven de 125 euro ligt. Dat blijkt uit het nieuw Biorapport 2024 van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij. Ook in de winkelrekken zijn in Vlaanderen heel wat minder bioproducten te vinden dan in Wallonië. Zo ligt het Waals biologisch marktaandeel in het volledige voeding- en huishoudassortiment op 3,6 procent, terwijl dit in Vlaanderen 2,9 procent is.

17 september 2024 Jozefien Verstraete
Lees meer over:
biologische producten bioproduct bio copy EU

De biologische bestedingen aan voeding en huishoudproducten stegen in 2023 tot bijna 1,2 miljard euro voor heel België. Na een kleine daling in 2022, lijkt hiermee de bioconsumptie opnieuw aan te sluiten bij de positieve trend van voordien. Vlaanderen is goed voor net niet de helft (554 miljoen euro) van de totale bestedingen. Wallonië had vorig jaar 464 miljoen euro aan biobestedingen en het verstedelijkte Brussels gewest was goed voor 149 miljoen euro.

De totale biobestedingen per hoofd geeft echter een volledig ander beeld, want daar hinkt Vlaanderen achterop. Met een budget van 137 euro spendeerde de Brusselaar het meest aan biologische producten vorig jaar. Hiermee besteedde hij iets meer dan de helft extra in vergelijking met de Vlaming, want in Vlaanderen ligt de besteding op 83 euro per capita. Ook de gemiddelde Waal gaf vorig jaar veel meer uit aan bioproducten dan de Vlaming, daar werd een budget van 127 euro neergeteld. In absolute cijfers overtreft de Vlaamse biomarkt die van de andere regio’s, maar per capita besteedt de Vlaming dus wel beduidend minder aan bioproducten dan de Brusselaar of de Waal. Dat blijkt uit het Biorapport 2024 .

Meer aankopen en kleiner prijsverschil

Na een lichte afname in 2022 pikte naast de bestedingen, ook de aankoopfrequentie van bioproducten vorig jaar de stijgende trend opnieuw op: er werd gemiddeld 31 keer per jaar biologisch gekocht.

In 2023 verkleinde het prijsverschil ook tussen de gangbare producten en biologische verse producten. Zo was de korf met verse bioproducten vorig jaar gemiddeld 27 procent duurder dan hun gangbare variant. Het jaar ervoor was dit nog 35 procent. Er zijn wel grote verschillen tussen producten. Het grootste prijsverschil werd geconstateerd bij eieren. Een bio-eitje was 68 procent duurder dan een standaard scharrelei, een prijsverschil dat het voorgaande jaar nog hoger was. Bij de vegetarische vleesvervangers verkleinde het prijsverschil zelfs zodanig dat de biovariant in 2023  goedkoper werd dan het gangbare product. Yoghurt vertoonde dan weer geen kleiner prijsverschil in vergelijking met 2022, andere zuivelproducten wel.

Breder assortiment

Ook de diversiteit aan bioproducten die in de winkelmand werd gelegd, nam vorig jaar toe in België. Dit is het resultaat van een verbreding van het Belgisch bio-assortiment, zo zijn er in de winkelrekken alsmaar meer verwerkte en voorverpakte bioproducten te vinden.

In 2023 bedroeg het marktaandeel van bio in het voeding- en huishoudassortiment in België 3,6 procent. In Wallonië stabiliseerde het biologisch marktaandeel op 4,6 procent. Het blijft daarmee nog steeds opmerkelijk hoger dan in het noorden van het land, want in Vlaanderen halen biologische producten slechts een marktaandeel van gemiddeld 2,9 procent.

Als er enkel gekeken wordt naar het marktaandeel van biologische verse voeding in de totale versmarkt, dan liggen de percentages iets hoger. In Wallonië wordt een percentage van 7,4 procent gehaald, in Vlaanderen 4,9 procent. In België vertegenwoordigen de biologische versproducten 5,9 procent van de totale versmarkt.

Wie koopt bio?

Bijna elke Belg koopt wel eens een bioproduct, maar toch zijn er grote verschillen in intensiteit tussen de biokopers. Zo was in 2023 20 procent van de kopers verantwoordelijk voor 81 procent van de totale bio-omzet. Deze groep zijn de intensieve biokopers en kopen meer dan eenmaal per week biologisch, ze kopen vooral dierlijke bioproducten zoals vlees, vis en zuivel, maar ook biobrood. Deze intensieve groep kocht in 2023 ook vaker biologisch dan voorheen. In deze groep vinden we vooral welgestelde gepensioneerden en welgestelde gezinnen met kinderen. Als er enkel gekeken wordt naar deze twee profielen, los van in welke groep ze behoren, dan kan opgemerkt worden dat zij verantwoordelijk zijn voor 47 procent van de totale biobestedingen. Samen maken ze ook 40 procent van de bevolking uit.

In de groep van medium biokopers, diegene die gemiddeld om de veertien dagen biologisch kopen, zijn de tweeverdienende koppels zonder kinderen relatief oververtegenwoordigd. Deze groep koopt courante bioproducten en was goed voor 15 procent van de bio-omzet in 2023.

De light biokopers, die slechts enkele keren per jaar bio kopen, zijn oververtegenwoordigd bij de gezinnen met kinderen met een lager inkomen. Deze groep koopt in verhouding tot andere biokopers dan weer relatief meer biogroenten en verwerkte bioproducten. In 2023 stonden de light biokopers slechts in voor vier  procent van de totale bio-omzet. Als we enkel kijken naar het profiel van de gezinnen met kinderen uit de lagere sociale klasse, hadden zij met twee procent het laagste bioaandeel. Hun aandeel groeide nochtans aan tot 2021, dit kwam door de introductie en de uitbouw van een aantal biocategorieën bij de harddiscounters. Maar de voorbije twee jaar stagneerde het bioaandeel terug bij deze groep als gevolg van de hoge inflatie.

Schermafbeelding 2024-09-17 163525
Vruchtensappenproducent Pajottenlander genomineerd voor de BioVLAM-award
Uitgelicht
Pajottenlander, een pionier in biologische vruchtensappen, is één van de vijf genomineerden voor de BioVLAM-award. Het bedrijf verbreedde zijn assortiment met fruitige biologi...
28 augustus 2024 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek