Boer Kim: “Bij mijn studie marketing was landbouw voorbeeld van hoe het niet moet”

Het imago van Vlaamse landbouwers zit in de lift, maar toch blijft het een job waarover veel misverstanden bestaan. Landbouwer Kim Biets (31) uit Gingelom draagt zijn steentje bij om deze uit de wereld te helpen. Met zijn deelname aan ‘Boer zkt Vrouw’ gunde hij heel Vlaanderen een blik achter de schermen. Nu blijft hij via sociale media, toerisme en opendeurdagen zijn vak promoten. “Boeren zijn te bescheiden over wat ze kunnen, we mogen gerust fier zijn.” 

31 augustus 2023  – Laatst bijgewerkt om 31 augustus 2023 18:26
Boer Kim web 2-crop3

Deze zomer trok VILT erop uit om een reeks portretten van land- en tuinbouwers te maken die op hun bedrijf inspanningen doen om de kloof tussen boer en burger te verkleinen. Uit de recente imagostudie van VILT blijkt dat een groot deel van de Vlamingen vragende partij is om het contact met landbouw te versterken. Dit is de laatste reportage in deze reeks. Alle reportages zijn onderaan dit artikel terug te vinden.

Het zijn drukke dagen voor boer Kim. Naast de oogst van 150 hectare aardappelen, heeft hij ook nog een huwelijk te plannen met zijn kersverse verloofde Emi. Maar voor de jonge boer is landbouw meer dan werken op het veld. “Je moet ook ondernemer zijn”, zegt Kim. “Veel landbouwers zijn enkel bezig met het maken van een goed product, maar dat is niet voldoende.” 

Onjuist beeld 

Volgens Kim hebben veel mensen een onjuist beeld van de boerenstiel. “Ik wil niet te negatief zijn, maar ik vind het heel jammer hoe de boeren soms worden afgeschilderd. Terwijl we net als voorbeeld zouden moeten dienen voor de rest van de wereld. Als iedereen boert zoals wij hier boeren, dan was de wereld veel duurzamer. Op menselijk vlak, voor de dieren én de natuur.” 

Boer Kim web

Ik vind het heel jammer hoe de boeren soms worden afgeschilderd. Terwijl we net als voorbeeld zouden moeten dienen voor de rest van de wereld

Kim Biets - Domein Tombos

“Daarom wil ik graag tonen hoe we écht te werk gaan”, zegt de boer. “Dat doen we onder meer via hoevetoerisme en opendeurdagen. Kinderen mogen dan langskomen en met de handen in de aarde zitten, om te weten wat het is om aardappelen uit de grond te halen. Sinds dit jaar zijn we ook lid van Boeren met Klasse voor schoolbezoeken. Waar we vroeger ons hoevetoerisme en het bedrijf als twee aparte zaken beschouwden, doen we nu veel meer aan kruisbestuiving.” 

Ook via de korte keten wil Kim de band met zijn cliënteel aanscherpen. “Voorlopig is dat vooral een betaalde hobby. Rondrijden met een camionette en patatjes leveren bij de mensen. Ik ga er niet meteen mijn loods en machines mee afbetaald krijgen, maar ik geloof wel dat we het kunnen uitbouwen tot een stroom van inkomsten die constant blijft. De afname en prijs in korte keten is veel minder fluctuerend. En het is vooral ook leuk om je product bij de mensen zelf te brengen, en complimentjes krijgen om wat we hebben gemaakt.” 

Derde generatie 

Kim maakte zijn doorstart als derde generatie van een familie van aardappeltelers. De patatjes zitten naar eigen zeggen in het bloed, al was hij niet meteen zeker of het landbouwleven aan hem besteed was. “Zelfs wanneer ik voor landbouwingenieur ben gaan studeren, was dat niet met de bedoeling om in het bedrijf te stappen”, zegt Kim. “Ik wist niet of ik het in me had.” 

In 2018 hakte de jonge boer de knoop door. Hij besloot het familiebedrijf met zijn vader Jo verder te zetten. Het duo investeerde in een fikse schaalvergroting met de uitbouw van Domein Tombos in Gingelom. 150 hectare aardappelen, 50 hectare gemengde teelt. “Die stap heb ik met toch wel een beetje schrik gezet”, zegt Kim met een lachje. “Maar het gaat beter dan verwacht. Papa is de specialist van het veld, ik sta meer in voor het ondernemerschap.” 

Marketing tussen de soep en de patatten 

Naast Biowetenschappen heeft Kim ook een studie Marketing achter de rug. “Daar werd de landbouw altijd aangehaald als voorbeeld van hoe het niet moest”, lacht Kim. “Maar zo is het ondernemerschap wel bij me beginnen borrelen.” 

Ik heb me ingeschreven voor Boer zkt Vrouw omdat ik de boerenstiel in een positief daglicht wou zetten

Kim Biets - Domein Tombos

“Het effect van goede marketing is moeilijk meetbaar”, zegt Kim. “Social media bijvoorbeeld vind ik heel belangrijk, maar het kost me veel moeite om daar tussen de soep en de patatten mee bezig te zijn. De eerste drie jaar deed ik het zelf. Een paar maanden heb ik zelfs iemand betaald daarvoor. Nu doet Emi het, maar het is bijna een fulltime job als je het goed wil doen.” 

“Het bedrijfsprofiel en mijn persoonlijk profiel hou ik bewust gescheiden”, zegt Kim nog. “Vooral de interesse voor mijn persoonlijke profiel is sinds mijn deelname aan Boer zkt Vrouw fel gestegen.” 

Boer zkt Vrouw 

Of de tv-deelname ook andere deuren deed opengaan? “Ik heb me ingeschreven voor Boer zkt Vrouw omdat ik de boerenstiel in een positief daglicht wou zetten. Of het ook goede reclame was? Het is niet zo dat dit onze verkoopcijfers deed toenemen. Maar overal waar ik nu binnenkom, bij landbouwers, klanten of afnemers, raken we veel vlotter aan de praat omdat ze me kennen nu. De deur staat telkens op een kier.” 

Uitdagingen 

“Ik denk dat we soms meer gezien worden als boeren en niet als ondernemers. En andersom ook. We klagen vaak over hoe moeilijk we het hebben als boeren, maar ik denk dat alle jonge ondernemers voor veel uitdagingen staan. Het gaat nergens vanzelf. Alleen ben je bij de landbouw erg afhankelijk van zaken die je niet in de hand hebt, zoals het weer of de prijzen. Zoals ze me bij mijn studie marketing hebben geleerd: boeren zijn de enige ondernemers die eerst hun product maken, en dan pas gaan vragen of iemand het wil kopen.” 

“Maar de aardappelmarkt is een van de betere sectoren”, zegt Kim. “Alleen tijdens corona is de markt tijdelijk ingestort. Op één week tijd vielen de sportwedstrijden weg, festivals, restaurants, dus buiten de supermarkten, slechts een klein deeltje van de afzet, konden de diepvriesfrieten nergens meer naartoe.” 

“De schoonste job die er is” 

“Maar vandaag is de markt weer fel aan het boomen, zegt Kim. “Er is zelfs een tekort aan aardappelen. Het is een van de betere sectoren. En dat merk je ook, want er komen steeds meer aardappelboeren bij.” 

Zelfs heeft Kim ook geen spijt van zijn sprong naar de stiel. “Wat ik het leukste vind? Waar moet ik zelfs beginnen? Dit is de schoonste job die er is. Je bent heel veel buiten bezig in de natuur en je maakt gezonde voeding op een duurzame manier, voor de wereld. Iemand die al jaren boert vindt dat misschien evident maar ik ben zo fier dat ik dit mag doen.” 

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek