Maart veggiemaand: smaak en prijs struikelblokken bij shift naar plantaardig

Op vrijdag 1 maart start de vijfde editie van de ‘Veggie Challenge’, een campagne van ProVeg die Belgen een maand lang wil stimuleren om meer plantaardig te eten. Maar die omschakeling verloopt stroever dan gehoopt, zo stellen verschillende studies. “De smaak en prijs blijven grote uitdagingen om vaker plantaardig te eten”, aldus ProVeg. Wat wel hoger op onze agenda komt te staan, is meer dierenwelzijn, blijkt dan weer uit een rapport van Testaankoop. Maar terwijl negen op de tien mensen strengere regels willen voor dierenwelzijn in de veeteelt, zijn slechts zes op tien bereid om meer te betalen voor dat vlees.

29 februari 2024  – Laatst bijgewerkt om 29 februari 2024 14:55 Joris Rigo
vegetarischveggietofu

Volgens ProVeg is er wel degelijk een grote bereidheid (40%) bij de Belgen om meer plantaardig te eten, maar het effectief doen blijkt nog een uitdaging. Dat blijkt uit de tweejaarlijks studie van onderzoeksbureau iVOX die werd uitgevoerd in opdracht van ProVeg.

Stroeve omschakeling naar meer plantaardig

Wat opvalt bij de resultaten van de studie is dat het aantal mensen dat volledig vegetarisch (2%) en veganistisch (1%) eet onveranderd blijft in de periode 2011 tot 2022. Uit dezelfde analyse blijkt dat 17 procent van de Belgen dagelijks rund, varken, gevogelte of charcuterie eet. Anderzijds geeft 83 procent van de bevraagden aan dit niet meer dagelijks te doen.

Vanuit de ‘Green Deal Eiwitshift’ heeft de Vlaamse overheid de campagne ‘halfhalf’ gelanceerd om de consumptie van plantaardige eiwitten te stimuleren. Hiermee wil ze consumenten aanzetten om de helft van de week te kiezen voor een plantaardige maaltijd.

Maar de omschakeling naar meer plantaardig blijkt stroever te lopen dan gehoopt. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Departement Omgeving die kadert in het project 'Green Deal Eiwitshift op ons bord'. Uit dat rapport blijkt dat de Vlaming amper minder vlees eet dan tien jaar geleden.

“De smaak en prijs blijven grote uitdagingen om vaker plantaardig te eten. Vaak weten mensen niet hoe ze vegetarisch moeten koken en ook buitenshuis eten is een grotere uitdaging”, klinkt het bij ProVeg. De campagne wil daarom vier weken lang met gratis recepten, weekmenu’s, productinfo en andere tips het de deelnemers makkelijker maken om voor plantaardig te kiezen.

Alternatieven

Het Vlaams Instituut Gezond Leven adviseert mensen die zouden kiezen voor een vegetarisch dieet wel om alternatieven in te bouwen voor de essentiële voedingsstoffen die je anders uit vis en vlees haalt. Zoals hoogwaardige eiwitten, sommige vetzuren (omega 3), vitaminen (B12 en D) en mineralen (ijzer, calcium, zink en jodium) die zorgen voor groei, opbouw en herstel van weefsel. Zo vermijd je de kans dat je tekorten oploopt. Voor meer informatie en volwaardige vleesalternatieven kan je terecht op de website van Het Vlaams Instituut Gezond Leven.

Meer aandacht dierenwelzijn

Wat vleesconsumptie betreft zitten Belgen op het Europese gemiddelde. Hoewel het eten van vlees de laatste tien jaar nauwelijks gedaald is, hechten we meer belang aan dierenwelzijn in de veeteelt. Uit een studie van Testaankoop en andere consumentenorganisaties in acht EU-lidstaten blijkt dat negen op de tien consumenten voorstander zijn van meer regelgeving om het dierenwelzijn in de veeteelt te verbeteren. Zo wensen consumenten strengere regels zoals meer leefruimte voor dieren en een verbod op kooien om het dierenwelzijn te verhogen.

Daarnaast willen drie op vier consumenten dat die regelgeving niet uitsluitend geldt voor de EU, maar ook telt voor importvlees van buiten de EU. Hoewel 80 procent aangeeft bekommerd te zijn om dierenwelzijn, blijft de betaalbaarheid voor consumenten belangrijk. Zo geven slechts zes op tien mensen aan meer te willen betalen voor een hoger dierenwelzijn. Ongeveer de helft van de consumenten wil gaan tot vijf procent extra. Vijf procent van de bevraagden zijn dan weer bereid om meer dan 20 procent extra te betalen voor zijn vlees. Het zijn vooral jonge mensen die geneigd zijn meer te betalen.

Te weinig informatie

Consumenten willen verder ook beter geïnformeerd worden over dierenwelzijn. Zeven op de tien Belgen vinden dat ze hier niet voldoende over weten. Bovendien vertrouwt slechts 21 procent van de Belgen claims van fabrikanten over hoe goed ze zorgen voor hun dieren. "Om een bewuste keuze te maken voor een meer diervriendelijke voeding, is het natuurlijk belangrijk dat consumenten goed geïnformeerd zijn," zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. "Maar onze studie toont duidelijk aan dat dit helaas niet het geval is. Zelfs als er informatie bestaat, wordt die niet begrepen door de consument. Velen kennen en begrijpen de codes op eierdoosjes bijvoorbeeld niet, hoewel die al een duidelijke indicatie geven van hoe de kippen leven.”

Testaankoop stelt tot slot dat het eten van minder maar beter vlees, en andere dierlijke producten niet alleen de volksgezondheid ten goede komt, maar ook het milieu en de dieren. "Consumenten moeten daarom worden aangemoedigd om te kiezen voor plantaardige alternatieven die betaalbaar, gezond en toegankelijk zijn. Om dit te bereiken hebben fabrikanten, supermarkten en overheden allemaal een cruciale rol te spelen.”

Frankrijk verbiedt vleesnamen voor plantaardige producten
Uitgelicht
In een nieuwe wet specificeert Frankrijk een lijst met namen die voorbehouden zijn voor dierlijke producten en daarom verboden zijn voor plantaardige eiwitproducten. Het gaat...
27 februari 2024 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek