Meest recent
Duik in het archief
-
Vijf statements besproken op debat over eerlijk voedsel
Wat is een eerlijke prijs, welke mechanismen hebben we om een eerlijke prijs te bewerkstelligen en betekent fairtrade ook een faire prijs? Deze en nog vele andere stellingen werden besproken... -
Belg besteedt 12,8% meer aan voeding en boodschappen
In 2022 gaven Belgen 12,8 procent meer uit aan voeding en boodschappen dan in 2019, vóór de coronapandemie. Dit is deels te wijten aan de hoge inflatie. Vooral consumenten uit de hogere soci... -
Vlaanderen telt steeds meer “voedselmoerassen”, korte keten biedt alternatief
In steeds meer Vlaamse buurten is er een overvloed aan ongezonde voeding, terwijl op andere plaatsen de beschikbaarheid van gezonde voeding ondermaats is. Die dubbele evolutie, naar zowel me... -
Eendenkroosextract krijgt erkenning op de Europese markt
Eiwitextract van eendenkroos heeft recent van de Europese Unie goedkeuring gekregen om voor humane doeleinden vermarkt en geproduceerd te worden. Het betekent een volgende impuls voor de ont... -
Helft van de Belgen eet wekelijks minstens vier keer vlees
Vlees blijft een vaste plek op het bord van de Belg behouden want 56 procent van de Belgen eet minstens vier keer per week vlees, inclusief gevogelte. De belangrijkste redenen daarvoor zijn... -
Eerlijke en echte prijzen, een kijk vanuit WUR
De Strategische Adviesraad voor Landbouw en Visserij (SALV) nodigde Nederlander Willy Baltussen, expert verduurzaming aan de Wageningen Universiteit (WUR) uit om betere inzichten te krijgen... -
“Fiscale hervorming zal resulteren in grensaankopen en extra lasten voor voedingsbedrijven”
De federatie van de Belgische voedingsindustrie (Fevia) vindt niet dat het voorstel voor een fiscale hervorming van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) een evenwichtig pak... -
Voedingsbedrijf Ter Beke wordt "What’s Cooking?"
Het Oost-Vlaamse voedingsbedrijf Ter Beke legt niet langer de focus op vlees, maar wil meer vegetarische en plantaardige producten gaan aanbieden. Bij die nieuwe strategie hoort ook een nieu... -
Eerste onderzoeksgebouw geopend in wetenschapspark rond voeding en gezondheid
De eerste realisatie in het Food Innovation Park in Roeselare is een feit. In het R&D gebouw wordt onder meer testapparatuur voor voeding en gezondheid ter beschikking gesteld voor zowel... -
Geen ongezonde voeding meer in reclame gericht aan jongeren
Er komen strengere regels op reclame voor ongezonde voeding die op kinderen is gericht. De leeftijdsgrens van 13 jaar wordt verhoogd naar 16 jaar en er zal strenger gecontroleerd worden. "Ex...
Dossier