Belgische pionier in krekelproducten haalt kapitaal op voor Europese groei
nieuwsDe makers van krekelrepen Kriket willen hun positie in de Benelux versterken en uitbreiden naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, de twee grootste snackmarkten van Europa. Om die internationale groei te ondersteunen, start het Brusselse bedrijf een crowdfundingcampagne, zo raakte maandag bekend.
Sinds de lancering in 2018 vond KRIKET zijn weg naar meer dan 1.800 verkooppunten in België en Nederland: van supermarktketen tot tankstations en snackautomaten. Om de volgende stap te zetten lanceert het Brusselse bedrijf nu een crowdfundingcampagne via het investeringsplatform Broccoli. “Het doel is om 350.000 euro op te halen om de aanwezigheid in Nederland en België te versterken en de stap naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk te maken”, legt oprichter Michiel Van Meervenne uit.
Krekels combineren de voedingswaarde van vlees met de klimaatimpact van plantaardige voeding

Onmiskenbare schakel in eiwittransitie
Insecten scoren hoog op voedingswaarde en laag op klimaatimpact. Volgens KRIKET maken ze daarom onmiskenbaar deel uit van de eiwittransitie, waarbij minder dierlijke en meer plantaardige of duurzamere eiwitbronnen geconsumeerd moeten worden. “Krekels bevatten meer dan dubbel zoveel eiwitten als rundvlees, maar stoten 845 keer minder CO2 uit. En omdat ze alleseters zijn, kunnen ze ook prima gevoed worden met reststromen uit de voedingsindustrie”, klinkt het.
Voor veel consumenten blijft het eten van krekels vandaag echter een hoge drempel. Daarom koos Van Meervenne ervoor om alleen met krekelpoeder te werken, zodat de insecten onherkenbaar verwerkt zijn. De zachte, nootachtige smaak van de Belgische en Nederlandse krekels duikt intussen op in de mueslirepen, granola en proteïnerepen van het bedrijf.
High in protein
De proteïnerepen zijn vandaag zonder twijfel het populairste product van KRIKET. “Aanvankelijk waren onze notenrepen de ster van het gamma maar sinds de lancering van onze eiwitrijke repen hebben die al snel de bovenhand genomen”, klinkt het. Mee aangestuurd door fitness- en gezondheidstrends, kopen consumenten steeds meer tussendoortjes en maaltijden die eiwitrijk zijn. “Onze repen zijn echte eiwitbommetjes en sluiten perfect aan bij die vraag”, aldus Van Meervenne.
Internationale groei verderzetten
Na de lancering in Nederland vorig jaar, wil KRIKET nu ook de stap zetten naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “Duitsland en het VK zijn de twee grootste snackmarkten van Europa,” duidt de oprichter. In het VK mikt het Brusselse bedrijf op zowel fysieke winkels als online verkoop via Amazon. “Dat laatste is een gigantisch verkoopkanaal”, aldus Van Meervenne.
De voorbereiding om de alternatieve eiwitten na de brexit op de Britse markt te krijgen, ging niet zonder slag of stoot. “Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar we hebben er nu eindelijk een juridische zetel en twee commerciële agenten”, klinkt het. Omdat de Europese normen inzake voedselwetgeving er aangehouden worden, kunnen de alternatie eiwitten er mits enkel aanpassingen aan de verpakking zo verkocht worden. Het doel is om zo snel mogelijk naar een omzet van één miljoen euro te groeien in het VK. “Dat is zeker onze ambitie, al kan ik er nog geen concrete deadline op plakken. Het is een veelbelovende maar erg competitieve markt”, aldus Van Meervenne.
Ook Duitsland staat op de radar, al vraagt die markt een andere aanpak. “De Duitse markt is dan weer een zeer sterk gedecentraliseerde en prijsbewuste markt. We willen er vooral eerst goed het terrein verkennen voor we echt uitbreiden.”

Beeld: KRIKET