Prijzen in supermarkt stijgen voor vijfde maand op rij: Testaankoop eist meer transparantie
nieuwsTestaankoop dringt aan op meer transparantie bij de retailsector om de prijsstijgingen die al vijf maanden op rij aanhouden, te verantwoorden. “Zowel de landbouwsector, de voedingsindustrie als de retail hebben recentelijk gewaarschuwd voor dalende marges en toch blijven de prijzen voor de consument hoog”, zegt de consumentenorganisatie. “Meer transparantie over de hele voedingsketen is nodig om oplossingen te vinden”, aldus Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Elke maand berekent Testaankoop de inflatie in de supermarkt op basis van meer dan 3.000 producten uit zeven supermarkten (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl). Daaruit concludeert de organisatie dat voor de vijfde maand op rij de inflatie stijgt: 3,29 procent in januari, 3,39 procent in februari, 3,97 procent in maart en 4,35 procent in april. Voor mei komt er 4,97 procent bij. In december vorig jaar bevond de inflatie zich nog onder de drie procent (2,81%).
Stijgers en dalers
Als we kijken naar de top tien van producten die het meest zijn gestegen, zitten daar nog steeds alle producten met chocolade: pure chocolade (+44%), melkchocolade (+44%) en chocoladekoeken (+23%). Sinaasappelsap (+20%) en koffie zitten ook nog steeds in de lift. Maar ook rundvlees: entrecote staat in de top tien van producten die het sterkst zijn gestegen in één jaar (+23%), naast américain natuur (24%). Er zijn ook producten dit nu minder kosten dan een jaar geleden. Het gaat om ijsbergsla (-11%), bloemkool (-10%), fish sticks (-5%) en tandpasta (-5%) die het meest gedaald zijn in een jaar.
Elke schakel onder druk?
Tegelijk stelt Testaankoop vast dat verschillende actoren in de voedingsketen en het Prijzenobservatorium zich uitgesproken hebben over de winstmarges in de sector. “Elke speler lijkt onder druk te staan: boeren verdienen niet genoeg, de voedingsindustrie waarschuwt voor historisch lage marges en ook de retail staat onder druk. En toch blijven de prijzen hoog voor de consument”, vat woordvoerder Clays het probleem samen.
Bovendien hebben verschillende onderzoeken van het Prijzenobservatorium die na de taskforce agrovoeding werd gelanceerd, nog geen duidelijkheid kunnen brengen. “Het is een paradox. Meer transparantie over de hele voedingsketen is nodig om oplossingen te vinden”, stelt Testaankoop.
Bron: Eigen berichtgeving