nieuws

Winkelkar van Testaankoop opnieuw 3,3% duurder dan vorig jaar

nieuws

In januari steeg de voedselinflatie van 2,8 procent naar 3,3 procent. Dat meldt consumentenorganisatie Testaankoop, die de prijsevoluties in zeven supermarktketens volgt. De grootste stijgingen ten opzichte van vorig jaar zijn te vinden bij pure chocolade (28%), sinaasappelsap (21%) en ook Granny Smith-appels (24%). De prijs van varkens- en rundsgehakt daalde dan weer met 10 procent.

5 februari 2025 Jozefien Verstraete
winkelmandje winkelkar supermarkt

Al meer dan drie jaar volgt consumentenorganisatie Testaankoop de prijsevoluties in zeven supermarktketens. Op basis van de prijzen van 3.000 producten wordt de voedselinflatie berekend. Vorige maand bedroeg deze 3,3 procent. Tussen maart en oktober 2024 bleef ze langdurig onder de drie procent, maar in oktober en november werd deze symbolische grens overschreden. Nu gebeurde dit opnieuw, wat wil zeggen dat de winkelkar vorige maand 3,3 procent duurder werd in vergelijking met dezelfde winkelkar in januari 2023.

Schermafbeelding 2025-02-05 142249

Statbel, het Belgische statistiekbureau, berekende een lagere inflatie van 2,54 procent voor voedingsmiddelen (inclusief alcoholische dranken). “Statbel heeft een andere berekeningsmethode”, duidt woordvoerder van Testaankoop Laura Clays. “Wij berekenen de inflatiepercentages op basis van de prijzen van producten die mensen meestal in hun boodschappenmandje leggen. Daarbij maken we de keuze om iets meer huismerken van supermarkten in de berekening te nemen dan internationale merken omdat dit overeenstemt met het koopgedrag van de Belg. Statbel berekent met een ander ‘mandje’ van producten.”

In de winkelmand van Testaankoop is pure chocolade één van de grootste stijgers. In vergelijking met januari vorig jaar betaalde je in de supermarkt gemiddeld 28 procent meer voor een reep chocolade. Een brik sinaasappelsap is ook 21 procent duurder geworden. Andere producten werden dan weer goedkoper. Zo daalde de prijs van varkens- en rundsgehakt met 10 procent in de het onderzoek van Testaankoop. Naast gehakt daalde de prijs ook van frituurolie (-6%) en babydoekjes (-6%).

In vergelijking met januari drie jaar geleden, is de winkelkar in de supermarkt gemiddeld 28 procent duurder geworden. “Ketchup is ondertussen 81 procent duurder dan in januari 2022. Mosterd en olijfolie zijn 67 procent duurder geworden”, duidt Testaankoop.

Nu er volgens Testaankoop een regeerakkoord is dat de nadruk legt op koopkracht en correcte prijsvorming in de agrovoedingsketen, hoopt de consumentenorganisatie dat de bevoegde instanties prioritair de hele voedingsketen van naderbij zullen bekijken op eventuele wanverhoudingen. "Het is erg moeilijk om te weten of de prijsstijgingen die we nu al drie jaar zien, te rechtvaardigen zijn en wie er dan het meeste van profiteert: de boeren, fabrikanten of grote verwerkingsbedrijven? Het regeerakkoord geeft specifiek aan dat landbouwers recht hebben op een correcte prijsvorming. Daarvoor hebben ze vorig jaar ook geprotesteerd. Het zou goed zijn voor boeren en consumenten als er meer transparantie komt over de prijsvorming in de agrovoedingsketen", aldus Clays.

Nationale bank: “Klimaatverandering zal voedselinflatie versterken”
Uitgelicht
We raken maar beter gewend aan onze dure winkelkar. Een nieuw rapport van Nationale Bank van België (NBB) concludeert dat klimaatverandering de voedselinflatie aanwakkert. Een...
14 november 2024 Lees meer

Bron: Testaankoop / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek