Colruyt ziet nettowinst met 30 procent dalen

Retailgroep Colruyt heeft in het gebroken boekjaar 2022-2023 de nettowinst met 30,4 procent zien dalen tot 201 miljoen euro. Het bedrijf verwijst onder meer naar de kosteninflatie. Daarnaast kwam er ander opvallend nieuws: Jef Colruyt stopt als CEO en vanaf 1 juli wordt hij opgevolgd door Stefan Goethaert. Daarmee heeft het familiebedrijf voor het eerst een externe CEO.

13 juni 2023  – Laatst bijgewerkt om 14 juni 2023 18:27
Lees meer over:

Hoge inflatie en lagere volumes

Enigzins in de schaduw van die aankondiging staan de jaarcijfers voor de twaalf maanden tot en met maart. Kort samengevat: minder winst, meer omzet. "Boekjaar 2022/23 werd gekenmerkt door een uitdagende macro-economische context met hoge inflatie, stevige kostenstijgingen en een negatief ondernemings- en consumentenvertrouwen", valt te lezen in het resultatenbericht.

Dat vertaalt zich wel nog in 10,82 miljard euro omzet, een stijging met 7,7 procent. Maar de stijgende omzet is volgens de Halse retailer vooral te danken aan de inflatie. Bovendien wordt dat effect "deels gecompenseerd door lagere volumes". Door de laagsteprijzenstrategie kan het bedrijf bovendien de kostprijsinflatie niet volledig doorrekenen, klinkt het ook.

Stijgende operationele kosten

Daar komen stijgende operationele kosten bovenop, denk aan de energiekosten of indexering van de lonen. In die context is de bedrijfswinst 25,8 procent gedaald tot 279 miljoen euro en de nettowinst 30,4 procent tot 201 miljoen euro. Het bedrijf mist zo nipt de analistenconsensus van 203 miljoen euro nettowinst van financieel nieuwsagentschap Bloomberg.

Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar) steeg volgens de retailer wel tot 31,0 procent in boekjaar 2022-2023, tegenover 30,8 procent het voorgaande jaar. "We blikken terug op een uitdagend boekjaar dat uitmondde in een sterke daling van het resultaat", stelt Jef Colruyt in het persbericht.

Beterschap verwacht

In het nieuwe boekjaar verwacht Colruyt wel beterschap. De groep verwacht dat het bedrijfs- en nettoresultaat, exclusief eenmalige items en de onlangs afgeronde verkoop van de DATS 24-tankstations, "in boekjaar 2023/24 in belangrijke mate zal stijgen". Anderzijds wijst Colruyt nog op onzekerheid door de macro-economische context en competitiviteit  in de Belgische retailmarkt, die het resultaat kunnen beïnvloeden. 

COO Goethaert wordt CEO

Het is aan Stefan Goethaert om zich in dat nieuwe boekjaar te bewijzen als CEO, nu hij op 1 juli de fakkel overneemt van Jef Colruyt die in oktober 65 jaar wordt. Goethaert (56), burgerlijk ingenieur van opleiding, werkt sinds 2012 voor Colruyt. In 2013 nam hij de leiding over de voedingsproductieafdeling van de groep als algemeen directeur Fine Food. In 2019 kreeg hij er ook de huismerken van de retailer bij. Sinds april vorig jaar is hij operationeel directeur en kreeg hij ook de zakelijke afdelingen onder zich. Een goed jaar later krijgt hij nu de verantwoordelijkheid over de hele retailgroep.

Als algemeen directeur Fine Food was Goethaert ook verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de retailgroep.

In zijn hoedanigheid als zette hij verschillende samenwerkingstrajecten met landbouwers op poten: de uitbouw van een biovarkensketen en van een biosojaketen afspraken rond stabiele melkprijzen met melkveehouders van Inex, rechtstreekse aankoop bij vleesveehouders, enz. Daarnaast is hij ook bestuurder van Agripartners, een exploitatievennootschap van Colruyt Group, die de bestaande landbouwgronden van de groep exploiteert en nieuwe landbouwgronden aankoopt. Daar kwam heel wat kritiek op van de Belgische landbouworganisaties.

Als algemeen directeur Fine Food kreeg Goethaert er i

De lokale verankering van Colruyt is volgens Goethaert één van de sterktes van de retailgroep. "We zien meer en meer buitenlandse producten op onze markt verschijnen. Dat is een uitdaging, maar zeker niet onze wens." Volgens hem zijn er producten van 2.700 Belgische leveranciers te koop in de winkels en werkt Colruyt samen met ongeveer 6.000 landbouwers. "Bovendien produceren we 30 procent van de producten van onze huismerken zelf", benadrukte hij. Goethaert verwees onder meer naar de zeeboerderij die de groep aanlegt voor de kust van Nieuwpoort. "Het is een kwestie van weken voor de eerste mosselen, een beperkte hoeveelheid voor dit jaar, in de winkels zullen liggen", zei hij. "Eindelijk Belgische mosselen bij Belgische frieten."

"De dagelijkse leiding en de toekomst van Colruyt Group zijn in goede handen bij Stefan en zijn directiecomité", zegt Jef Colruyt. "Na tien jaar in de groep heeft hij de nodige bagage en een doorgedreven kennis van de verschillende activiteiten om de strategie van Colruyt Group verder vorm te geven en te realiseren in een retailmarkt in volle evolutie." Colruyt zal net geen 30 jaar aan het hoofd gestaan hebben van het familiebedrijf. In 1994 volgde hij zijn vader op nadat die plots kwam te overlijden. Jef Colruyt blijft na 1 juli wel voorzitter van de raad van bestuur.

Colruyt Jef Colruyt Stefan Goethaert

Laagste prijsgarantie als probleem

Goethaert wacht een uitdagende taak, zegt retailspecialist Pierre-Alexandre Billiet in Het Laatste Nieuws. Het is volgens hem bekend dat de supermarktgroep meer dan ooit worstelt met lage winstmarges. “Een rechtstreeks gevolg van haar belofte steeds de laagste prijs te garanderen. Een onhoudbare situatie”, aldus Billiet. “Een marktleider kan geen volger blijven. Als een concurrent een kleine hoeveelheid van een artikel in de markt zet aan een zeer lage prijs, dan moet Colruyt volgen. De concurrentie solt met Colruyt.” Dat leidt volgens de retailspecialist tot prijsoorlogen met leveranciers. Zij moeten volgens Billiet vaak inbinden waardoor ze hun winstmarges zien wegsmelten. “Ze zijn dus niet meer zo happig om met Colruyt samen te werken.”

Volgens hem is Colruyt Group te klein omdat de supermarktcompetitie op internationaal niveau wordt gespeeld. “Op Belgisch niveau is Colruyt groot, maar op Europees niveau blijft het een kleine speler. Dat gaat de retailgroep vroeg of laat parten spelen”, aldus Billiet. De cruciale vraag is: wie gaat Colruyt overnemen of door wie het wordt overgenomen? Zeker nu er zoveel beweegt in het retaillandschap verwacht ik niet dat Colruyt, zoals we het vandaag kennen, nog lang zal blijven. Dat is simpelweg niet meer houdbaar op middellange termijn.”

Bron: Belga / eigen berichtgeving / Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek