Maken supermarkten meer winst op bioproducten?
nieuwsOnlangs kreeg de Nederlandse top van Ahold Delhaize de wind van voren. Activistische aandeelhouders vonden het niet kunnen dat de supermarktketen meer winst maakt op biologische producten dan op gangbare producten. Bij ons merkt BioForum echter op dat de prijsverschillen tussen bio en niet-bio de voorbije jaren zijn afgenomen, maar toch is de organisatie van mening dat de retail veel meer kan doen om de keuze voor bio te vergemakkelijken.
Bio te duur?
De kritiek van activistische aandeelhouders kwam er tijdens de jaarvergadering van Ahold Delhaize die plaatsvond in het Nederlandse Zaandam. Ze vroegen meer aandacht voor dierenwelzijn en concrete actie tegen klimaatverandering, maar ook de prijsverschillen tussen biologische en gangbare stonden centraal in de discussie. Milieudefensie had eerder die dag een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat Albert Heijn meer winst maakt op biologische producten dan op gewone producten.
Volgens Milieudefensie zorgt dat voor een probleem. “Gezond en duurzaam eten wordt zo te duur voor veel mensen. Ahold vraagt 40 procent meer voor bioproducten. Hoe moet een gewone consument dat betalen?”, klonk het onder meer. De organisatie vroeg zich af of Ahold Delhaize zijn klimaatambities nog wel ernstig neemt. Het bedrijf beloofde tegen 2030 bijna de helft minder CO2 uit te stoten dan in 2019. Milieudefensie wil dat het concern een kwart van de winst investeert in die doelstellingen.
Topman ontkent prijsverschil
CEO Frans Muller ging niet akkoord met de kritiek. Volgens hem zijn de winstmarges op bio en gewone producten gelijk. Wel gaf hij toe dat sommige producten, zoals biokipfilet, duurder zijn. “Dat komt door de gestegen prijs van biologischveevoer”, zei hij. “We doen er alles aan om de opwarming van de aarde te beperken. En we zetten onze leveranciers onder druk om mee te doen.”
BioForum: “Prijsverschil varieert per productgroep”
Laura van Selm, directeur van BioForum, wijst erop dat de prijszetting van biologische producten complex is. “Prijszetting bij bioproducten in de retail is vaak een vicieuze cirkel: de lage verkoopfrequentie zorgt voor een hoge prijszetting, wat ook weer zorgt voor een lage verkoop. Het prijsverschil tussen biologische en gangbare producten varieert sterk, afhankelijk van de productgroep. Bioboeren werken met teeltrotatie, wat kleinere volumes en hogere verwerkingskosten met zich meebrengt. Maar de prijsverschillen zijn de voorbije jaren wel afgenomen”, zegt ze.
Als je kiest voor seizoensgebonden bio en regelmatig zelf kookt, is bio haalbaar voor elke portemonnee
Volgens van Selm is het ook een kwestie van het denkpatroon van de consument doorbreken. “Als je kiest voor seizoensgebonden bio en regelmatig zelf kookt, is bio haalbaar voor elke portemonnee. Veel supermarkten nemen al het initiatief om een betaalbaar biohuismerk in het assortiment op te nemen, maar geven het niet altijd de juiste prioriteit. In gespecialiseerde biowinkels vind je vaak scherpere prijzen en een breder aanbod.”
Supermarkten en beleid dragen verantwoordelijkheid
Van Selm benadrukt de invloed van supermarktketens op consumentengedrag. “Zij kunnen, naast prijszetting, bio stimuleren via productkeuze en positionering. In Nederland zie je supermarkten die voor bepaalde producten enkel het bioalternatief aanbieden. Dat verhoogt de verkoopfrequentie en drukt automatisch op de prijs.”
Ook het beleid speelt volgens haar een rol. “De Vlaamse overheid zette met het Strategisch Plan Bio al een stap in de goede richting. Ze stimuleert overheidsopdrachten met meer bio en betrekt de retail actief bij de uitbouw van de sector. Samenwerking is daarbij het sleutelwoord”, besluit van Selm.
