nieuws

Mondelez sleept ALDI voor rechter wegens plagiaat koekjesverpakkingen

nieuws

Mondelez, bekend van merken als Milka, Oreo, Côte d'Or en Tuc, daagt supermarktketen ALDI in de Verenigde Staten voor de rechtbank wegens het kopiëren van koekjesverpakking. Volgens de voedingsgigant lijken de koekjesverpakkingen van ALDI zo sterk op die van Mondelez dat consumenten mogelijk misleid worden.

2 juni 2025 VILT-redactie
aldi

ALDI biedt al langer producten aan die sterk lijken op die van populaire merken. Bij ons is vooral het voorbeeld van Olé bekend, een variant op de Leo-wafeltjes van Milka. 

Het is niet de eerste keer dat ALDI voor de rechter moet verschijnen wegens het vermeend kopiëren van verpakkingen. Enkele jaren geleden belandde de supermarktketen al in een rechtszaak met AB InBev. De Belgische bierbrouwer vond dat de blikken ALDI-pils (Buval) te sterk leken op die van zijn merk Jupiler. Hoewel AB InBev aanvankelijk gelijk kreeg, trok ALDI in beroep uiteindelijk aan het langste eind.

Nu volgt een nieuwe juridische strijd, dit keer in de Verenigde Staten. Voedingsconcern Mondelez klaagt ALDI daar aan voor het nabootsen van verpakkingen van diverse koekjesproducten. Volgens Mondelez lijken de verpakkingen zó sterk op het origineel dat consumenten in verwarring kunnen raken.

De klacht richt zich onder meer op imitatieverpakkingen van Oreo-koekjes. ALDI zou niet alleen de typische kleur hebben overgenomen, maar ook een afbeelding gebruiken die sterk lijkt op die van het originele product. Mondelez eist een schadevergoeding én een onmiddellijk verkoopverbod voor de betrokken producten.

Aldi USA
Oreo USA

"Gelijkenissen geen toeval"

Volgens verpakkingsspecialist Paulien Olislaegers, die werkt voor zowel de Vlaamse als Nederlandse voedingsindustrie, zijn de gelijkenissen moeilijk toe te schrijven aan toeval. “Zeker wat betreft de Oreokoekjes zijn de overeenkomsten met de ALDI-variant wel heel groot”, stelt ze. Ze wijst erop dat producenten van minder bekende merken er vaak bewust voor kiezen om hun verpakking te laten aansluiten bij die van A-merken, in de hoop mee te liften op hun succes.

Hoewel veel productcategorieën vaste kleurcodes hanteren – blauw voor melk of melkchocolade, rood voor pure chocolade – benadrukt Olislaegers dat er hierbinnen nog voldoende ruimte is om een eigen visuele identiteit te creëren. Ook het gebruik van specifieke lettertypes speelt daarbij een rol. “Ambachtelijk gemaakte producten werken vaak met traditionele lettertypes”, legt ze uit.

Zelf voert Olislaegers voorafgaand aan verpakkingsontwikkeling altijd een marktanalyse uit om onbedoelde gelijkenissen te vermijden. “Dat is essentieel om plagiaat te voorkomen. Zeker bij streekproducten is de eigenheid van de verpakking uiteindelijk het sterkste verkoopargument.”

Mondelez is eigenaar van bekende merken zoals Milka, Oreo, Côte d'Or, LU, TUC, Philadelphia en LiGA, en stelt in de Benelux zo’n 2.000 mensen tewerk. Het bedrijf heeft productievestigingen in Namen en Herentals. De LU-koekjesfabriek in Herentals geldt als een van de grootste van Europa, met een jaarlijkse productie van zo’n 85.000 ton.

Hoe ‘nephoning’ je keukenkastje binnensluipt: bijna helft van geïmporteerde honing is vals
Uitgelicht
Wat zit er écht in je potje honing? Bijna de helft van alle honing die Europa binnenkomt, blijkt nep te zijn. Goedkope suikers vervangen de natuurlijk nectar. Europa trekt aan...
7 april 2025 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek