330 Inex-melkveehouders kiezen voor stabiele melkprijs

Vandaag liggen de eerste melkproducten in de Colruytwinkels gemaakt van melk waarvoor de melkveehouders een stabiele melkprijs van 34,76 cent per liter hebben gekregen. Zo’n 330 melkveehouders die hun melk leveren aan zuivelverwerker Inex tekenden in op het aanbod van Colruyt en Inex om een stabiele melkprijs te krijgen voor een vastgelegd percentage van hun melkvolume. De melk zit verwerkt in Boni Selection-producten waar het opschrift “Wij steunen de Belgische melkboeren, en nu jij ook!” op staat.
29 april 2020  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:54

Vandaag liggen de eerste melkproducten in de Colruytwinkels gemaakt van melk waarvoor de melkveehouders een stabiele melkprijs van 34,76 cent per liter hebben gekregen. Zo’n 330 melkveehouders die hun melk leveren aan zuivelverwerker Inex tekenden in op het aanbod van Colruyt en Inex om een stabiele melkprijs te krijgen voor een vastgelegd percentage van hun melkvolume. De melk zit verwerkt in Boni Selection-producten waar het opschrift “Wij steunen de Belgische melkboeren, en nu jij ook!” op staat.

Begin vorig jaar kregen de melkveehouders die bij Inex zijn aangesloten een voorstel om een transparante, stabiele melkprijs te ontvangen voor een deel van hun melkplas. Sinds de afschaffing van het melkquotum zijn de melkprijzen immers heel volatiel en dat plaatst de melkveehouders voor uitdagingen. Daar wilden Colruyt Group en Inex samen een antwoord op bieden door het project ‘Stabiele Melkprijs’ op poten te zetten.

In totaal waren 330 melkveehouders bereid om mee in het project te stappen. Zij krijgen gedurende vijf jaar een stabiele melkprijs van 34,76 cent per liter voor 18,50 procent van hun melkplas. Dat percentage is bepaald op basis van het aantal veehouders dat intekende voor het project. “Samen zorgen deze 330 melkveehouders voor het vereiste volume van 30 miljoen liter melk, een belangrijk deel van ons volume melk”, zegt Colruyt Group.

Inex investeerde op zijn beurt in een nieuwe productielijn om de verhoogde volumes aan te kunnen. Er werd ook een nieuwe verpakking en labels voor deze nieuwe range aan Boni Selection-producten, het huismerk van Colruyt, ontwikkeld zodat ze duidelijk herkenbaar zijn voor de klanten. Het gaat om magere, volle en halfvolle melk, lactosevrije melk en room. Op alle verpakkingen van die producten zal vermeld staan dat wie deze producten koopt, de Belgische melkboeren steunt.

Het initiatief past volgens Colruyt Group in de ambitie om de lokale landbouwers te ondersteunen. "Een transparante, stabiele melkprijs maakt komaf met de grote prijsschommelingen waarmee de Belgische melkveehouders vaak te kampen hebben. Zo bouwen we mee aan een duurzaam businessmodel met meerwaarde voor alle spelers in de keten", zegt Stefan Goethaert, algemeen directeur Fine Food en Retail Services, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van Colruyt Group.

Beeld: Colruyt Group

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek