Too Good To Go redt 10 miljoen Belgische maaltijden van vuilnisbak

Vijf jaar na de lancering in België heeft Too Good To Go, de applicatie die de strijd aangaat tegen voedselverspilling, tien miljoen maaltijden van de vuilnisbak gered. De app verbindt dagelijks gebruikers met handelaars die op het einde van de dag met onverkochte producten zitten en dat blijkt een succes te zijn in België.

27 februari 2023  – Laatst bijgewerkt om 27 februari 2023 20:17
to good to go

Studies van de Verenigde Naties tonen aan dat een derde van het geproduceerd voedsel in de vuilnisbak belandt. Met de missie om deze voedselverspilling tegen te gaan werd Too Good To Go acht jaar geleden opgericht in Denemarken. In 2018 werd de app uitgerold in België, sindsdien kent het bedrijf een grote groei en heeft het dit jaar een nieuwe mijlpaal gehaald: de kaap van tien miljoen geredde maaltijden. Dit aantal minder verspilde maaltijden komt overeen met een besparing van 25.000 ton CO2-uitstoot. Om dit in een perspectief te plaatsen: een Belg stoot jaarlijks gemiddeld 9,2 ton CO2 uit. Omgerekend wil dit zeggen dat het bedrijf in vijf jaar, de CO2-uitstoot van ongeveer 2.700 Belgen van één jaar heeft teruggedrongen.

30 tot 40 procent voedselverspilling in de agrovoedingsketen

De Belg verspilt ongeveer 345 kilogram voedsel per jaar, hiermee zijn we de op een na grootste verspillers in Europa. Gemiddeld wordt 17 procent van al het voedsel bedoeld voor menselijke consumptie weggegooid in horeca, retail en in huishoudens. Bekijk je de volledige keten en reken je ook de primaire sector, transport, veilingen en de verwerkende industrie mee, dan kom je op maar liefst 30 tot 40 procent voedselverspilling.

Om de voedseloverschotberg te verkleinen zet To Good To Go vooral in op de laatste schakels van de agrovoedingketen. Via de app kunnen consumenten producten kopen en ophalen bij handelaars die op het einde van de dag met onverkochte producten zitten. Naast onder andere restaurants, supermarkten en bakkerijen, bieden ook 50 hoevewinkels in België hun overschotten aan op de app. Via allerlei campagnes zet het bedrijf ook in op bewustwording van voedselverspilling.

Maar Too Good to Go probeert ook impact te hebben op de voedselwaardeketen stroomopwaarts. Zo biedt de app nu ook voedselpakketten aan met overschotten van landbouwers, verwerkers en andere partners. Daarnaast experimenteert het bedrijf met een productiemodel waarbij consumenten voedseloverschotten kunnen kopen die afkomstig zijn van fabrieken, fabrikanten en verwerkende industrieën.

5 tips tegen voedselverspilling nieuws

Groei dankzij inflatie en dalende koopkracht

Too Good To Go is populair in België, dat bewijst hun snelgroeiend aantal handelaars en gebruikers. Hun netwerk van partners kende dit jaar een groei van 27 procent wat het aantal partners op 10.000 brengt. Ook het gebruikersaantal groeide dit jaar, ondertussen heeft 1 op de 5 Belgen de applicatie reeds gedownload op hun smartphone. Volgens Franco Prontera, country manager van België, kan deze groei verklaard worden door zowel een stijgende bewustwording, maar ook door het huidige economische klimaat van inflatie en dalende koopkracht. “De strijd tegen voedselverspilling is één van de meest doeltreffende oplossingen om de klimaatcrisis tegen te gaan en steeds meer mensen beseffen dit. Daarnaast draagt het huidige economische klimaat ook zeker bij aan de groeiende belangstelling”, aldus Prontera. “Gebruikers krijgen goede producten aan slechts een derde van de prijs en bedrijven zien hun klantenbasis groeien en kosten dalen, dit is een win-win-winverhaal.”

Niet alleen in België blijft de app groeien. Miljoenen consumenten in Europa, de Verenigde Staten en in Canada komen ondertussen via de app in actie. Dankzij hen werden wereldwijd al 198 miljoen maaltijden gered. Too Good To Go ambieert om dit cijfer in 2023 nog verder te verhogen en op die manier haar impact in de strijd tegen voedselverspilling en klimaatverandering verder te vergroten. 

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek