Colruyt verbreedt focus van bedrijfsstichting naar voeding en duurzame landbouw
nieuwsColruyt Group heeft haar bedrijfsstichting Collibri Foundation omgedoopt tot Colruyt Group Foundation. Bij de naamsverandering hoort ook een verbreding van de focus. Projecten met jongeren blijven nog steeds de belangrijkste, maar die wordt nu uitgebreid naar goede doelen die werken rond gezonde voeding en duurzame landbouw. “Op die manier sluit de werking nog nauwer aan bij de duurzaamheidsthema’s van Colruyt Group zelf”, aldus bestuurder Lisa Colruyt.
Collibri Foundation werd zo’n 20 jaar geleden opgericht als bedrijfsstichting van Colruyt Group. De missie was van meet af aan duidelijk: jongeren in kwetsbare omgevingen meer kansen bieden op een geslaagde toekomst, zowel in België als in andere landen waar Colruyt inkoopt via zijn ketenprojecten. Tot op vandaag steunt Collibri Foundation nog altijd 21 projecten. Daar werd in 2023 meer dan één miljoen euro in geïnvesteerd. Meer dan 16.500 jongeren kregen zo een betere kans op een geslaagde toekomst.
Nu is beslist om die scope nog dit jaar te verbreden. “Onze maatschappij kent groeiende uitdagingen”, vertelt Lisa Colruyt. “De cijfers van schoolverlaters stijgen, maar ook armoede in combinatie met toegang tot gezonde voeding blijft een zeer actueel thema in ons land. Daarnaast zien we ook dat landbouwers steeds meer onder druk staan. Door de scope van onze stichting op deze manier te verbreden, sluiten we beter aan bij de duurzaamheidsthema’s van de groep en kunnen we ook gebruik maken van de kennis, het netwerk en de infrastructuur die al binnen Colruyt Group bestaan.”

Acht nieuwe initiatieven
Concreet betekent het dat vanaf oktober 2024 acht nieuwe Belgische projecten zullen gesteund worden. Dat betekent dat de Colruyt Group Foundation voortaan 29 initiatieven steunt. Het huidige budget wordt meer dan verdubbeld tot jaarlijks vijf miljoen euro. “Dat maakt onze bedrijfsstichting tot één van de grootste van het land”, klinkt het.
Initiatieven die focussen op duurzame landbouw die voortaan op steun kunnen rekenen, is onder meer Regenacterre, een Waals project dat landbouwers ondersteunt die regeneratieve landbouw willen toepassen. Daarnaast krijgt Boerennatuur Vlaanderen, dat landbouwers verenigt die aan een biodiverse, klimaatrobuuste en economisch sterke landbouwsector in Vlaanderen werken, steun van de vernieuwde stichting. Op vlak van voeding krijgen twee projecten steun die toegang tot en bewustmaking over gezonde voeding voor kwetsbare gezinnen, mogelijk maken. Het gaat om Foodsavers en Enchanté.
Betrokkenheid van medewerkers en klanten
Colruyt Group Foundation engageert zich steeds voor langere termijn. “Wij investeren voor minstens drie jaar zodat het project tijd krijgt om te groeien en zodat de evolutie kan gemeten worden. Maar we gaan nog verder, de projecten krijgen ook begeleiding en dat is minstens zo belangrijk”, klinkt het. Zo zijn er medewerkers van Colruyt Group die zich actief inzetten om een mentorship aan te bieden aan bijvoorbeeld de jongeren binnen de projecten.
Naast de medewerkers worden ook de klanten van de Colruyt-winkels betrokken bij de stichting. “We hebben grondig nagedacht om onze klanten nauwer te betrekken. Daarvoor wordt het bestaande spaarprogramma ingeschakeld. Klanten kunnen via de Xtra-app hun Eco-score-spaarpunten vanaf dit najaar inzetten ter ondersteuning van enkele van de Belgische projecten binnen de stichting”, zegt Lisa Colruyt.
Colruyt verliest marktaandeel
Colruyt, de grootste supermarktketen van het land, verloor de voorbije maanden marktaandeel. "Het gezamenlijke marktaandeel Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt in België is sinds het begin van het boekjaar lager dan vorig jaar", zo gaf de groep uit Halle tekst en uitleg bij de vooruitzichten voor het nieuwe boekjaar 2024/2025, dat op 1 april startte.
Dat komt deels door de vergelijkingsbasis, maar Colruyt verwijst ook naar de sterk competitieve Belgische retailmarkt en een toename van het aantal zelfstandigen die op zondag de deuren opent, een indirecte verwijzing naar de recente verzelfstandiging van de Delhaize-winkels. "De prijs- en promodruk op de Belgische retailmarkt zal naar verwachting blijven aanhouden", meent Colruyt Group.
Ook het weer had de voorbije periode een ongunstige impact op de omzet, klinkt het. Colruyt moet het traditioneel hebben van grote volumes: denk maar aan barbecues, communies en lentefeesten. En die vielen door het slechte weer vaak in het water.
Een ander punt dat CEO Stefan Goethaert aanhaalde, was het landbouwbeleid van de groep waar het aankopen van landbouwgrond deel van uitmaakt. “Het gaat om gronden drie specifieke regio’s en het blijft een klein aantal hectares in vergelijking met het totale Belgische areaal. Het is onze expliciete doelstelling om die landbouwgrond in stand te houden en er samen met zelfstandige landbouwers duurzame teelten op uit te proberen”, duidde hij.
Bron: Eigen berichtgeving