Test Aankoop wil meer duidelijkheid over oorsprong online voeding

Test Aankoop roept Carrefour, Colruyt en Delhaize op om de oorsprong van hun producten te vermelden op hun websites. Volgens de consumentenorganisatie is de aanduiding van de herkomst verplicht voor een hele reeks voedingsproducten en dat gebeurt te weinig. "Met de explosieve groei van e-commerce is het onaanvaardbaar dat de consument geen correcte en volledige informatie krijgt over de producten die hij online wil kopen”, klinkt het.

1 april 2021  – Laatste update 1 april 2021 18:25

De universiteit van Luik voerde onlangs een onderzoek uit om de herkomst te verifiëren van voeding die online wordt verkocht door Delhaize, Colruyt en Carrefour. Bij de studie werd de nadruk gelegd op verse groenten en fruit, vlees en het bio-aanbod van deze drie types voedingsmiddelen.

Uit de resultaten blijkt dat Delhaize geen enkele informatie verstrekt over de herkomst van fruit en groenten. Bij Colruyt wordt dat slechts in 30 procent van de gevallen vermeld en bij Carrefour is dat 83 procent. Wat de herkomst van vlees betreft, zijn de resultaten volgens Test Aankoop beter aangezien zij vrijwel steeds wordt weergegeven.

"De aanduiding van herkomst is verplicht voor een hele reeks voedingsproducten, zoals groenten en fruit, zeevruchten en vlees, zowel in fysieke winkels als online," zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Uiteindelijk is de consument die online winkelt - wat sinds de coronacrisis zeer vaak gebeurt - minder goed geïnformeerd dan de consument die naar de winkel gaat”, klinkt het. “Een vorm van discriminatie die niet gerechtvaardigd is en die we alleen maar kunnen betreuren.”

In een tijd waarin consumenten meer lokaal willen consumeren en de voorkeur geven aan de korte en lokale keten, is het onaanvaardbaar om beloftes te doen die niet controleerbaar of onjuist zijn

Test Aankoop

Uit de studie komt volgens de consumentenorganisatie een tweede probleem aan het licht: de discrepantie tussen wat de distributeurs beweren - onder meer in de pers en hun reclamecampagnes - over de herkomst van hun producten en de herkomst die in werkelijkheid door hen wordt geregistreerd. "Zo verklaarde Delhaize in de Franstalige pers dat 90 tot 95 procent van zijn vlees van Belgische oorsprong is”, reageert November. “Maar uit de analyse van universiteit van Luik blijkt echter dat slechts 65,5 procent van het rundvlees en 80,5 procent van het varkensvlees Belgisch zijn.”

In een tijd waarin consumenten meer lokaal willen consumeren en de voorkeur geven aan de korte en lokale keten, is het volgens Test Aankoop onaanvaardbaar om beloftes te doen die niet controleerbaar of onjuist zijn. "Wij hebben de drie distributeurs verzocht hun wettelijke verplichting na te komen om de oorsprong van de verkochte producten op hun websites te vermelden, en ervoor te zorgen dat hun verklaringen in de pers en hun reclamecampagnes overeenstemmen met de controleerbare realiteit van de producten die zij te koop aanbieden”, besluit Test Aankoop.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek