nieuws

Melkveehouders Bart en Marijke van het Koeweidehof zijn Klimaatkoploper 2025

nieuws

Bart Vanderstraeten en Marijke d’Hertefelt van het Koeweidehof in Merchtem zijn uitgeroepen tot ‘Klimaatkoplopers 2025’. Hun melkveebedrijf overtuigde de vakjury met een unieke mix van innovatie, duurzaamheid en sterke lokale verankering. Met een mini-melkfabriek en hun eigen zuivelmerk ‘Oh!Lait’ zetten ze volop in op de korte keten. Daarnaast draait het Koeweidehof volledig op duurzame energie dankzij 600 zonnepanelen en een pocketvergister die mest omzet in elektriciteit.

Vandaag Joris Rigo
Klimaatkoplopers_2025

Bart en Marijke zijn de trotse winnaars van de Klimaatkoploper 2025, een tweejaarlijkse wedstrijd georganiseerd door Boerenbond, Cera en KBC. Het landbouwkoppel mag zich een jaar lang klimaatambassadeur van de land- en tuinbouw noemen. De vakjury bekroont het moderne melkveebedrijf voor de innovatieve technieken en de bijdrage aan een duurzame, klimaatvriendelijke sector. “We runnen ons bedrijf altijd met de insteek om iets positiefs te veranderen. Ons jarenlange werk wordt nu beloond”, klinkt het bij de nieuwe Klimaatkoplopers.

“Duurzaamheid verweven in de hele bedrijfsvoering”

Volgens juryvoorzitter en VRT-weerman Bram Verbruggen stak het Koeweidehof er bovenuit omdat Bart en Marijke de klimaatimpact van hun volledige bedrijfsvoering het meest doordacht benaderden. “Alle finalisten zijn koplopers binnen hun sector en blinken uit op vele vlakken: een duurzaam verdienmodel, inzetten op onderzoek en innovatie, hernieuwbare energie, slim omgaan met water, een gezonde bodem, de teeltkeuze, enz. Het was een moeilijke beslissing, maar bij Bart en Marijke zagen we een totaalplaatje, gecombineerd met een grote lokale impact en sterk ambassadeurschap.”

Bram Verbruggen werd bijgestaan door Jonas Vandicke, coördinator van het Expertisecentrum Landbouw en Klimaat binnen ILVO, Georges Van Vankeerberghen, voormalig ondervoorzitter van Boerenbond en Joeri Deuninck, socio-economisch expert bij het Agentschap Landbouw en Zeevisserij.

Korte keten en eigen zuivelmerk

Op het Koeweidehof worden brede begrippen als duurzaamheid en innovatie heel concreet. Sinds 2024 staat naast de melkveestal een ‘Orbiter Lely’, een innovatieve mini-zuivelfabriek die de geproduceerde melk automatisch verwerkt tot verse hoeveproducten. Bart en Marijke zijn met dit type installatie pioniers in Vlaanderen.

“Na het melken wordt de melk nu onmiddellijk verwerkt en verpakt tot onze eigen verse zuivelproducten”, legt Marijke uit. De yoghurt, verse melk en ijskoffie brengen ze onder het eigen merk ‘Oh!Lait’ op de markt. Ze verkopen die via een verkoopsautomaat, maar ook aan lokale supermarkten en Brusselse koffiebars. Dankzij deze verbreding houden ze hun CO₂-voetafdruk zo laag mogelijk. “We leveren veel inspanningen om ons verhaal naar de consument te brengen. Met Oh!Lait kunnen we daar een tastbaar, eigen product aan koppelen”, vertelt Bart.

Energie uit mest, zon en slimme technologie

Duurzaamheid zit in alle keuzes op het Koeweidehof verweven. De energievoorziening is volledig hernieuwbaar. De mest van de koeien dient als energiebron: een pocketvergister zet biogas (methaan) om in groene stroom. Door het vergistingsproces ontstaat ook digestaat in vloeibare en droge vorm. Het vloeibare digestaat wordt gebruikt als natuurlijke meststof, het droge als strooisel voor de ligbedden van de koeien. Daarnaast beschikt het bedrijf over 600 zonnepanelen en een batterijsysteem van 250 kWh dat energie opslaat en slim inzet.

Het bedrijf wekt zelf voldoende energie op en haalt enkel elektriciteit van het net wanneer de prijzen extreem laag zijn. Een intelligent rekensysteem verdeelt alles optimaal.

Automatisatie brengt rust voor boer en koe

Dagelijks worden 180 koeien gemolken. In de stal werken melk- en voederrobots samen in een geautomatiseerd systeem dat het comfort en de gezondheid van de dieren centraal stelt. De koeien kiezen zelf wanneer ze gemolken worden, krijgen precies de voeding die ze nodig hebben en liggen op een zachte biobedding die automatisch wordt aangevuld.

“De automatisatie geeft ons meer ruimte om met mensen te werken,” zegt Marijke. Dat menselijke contact vindt ze onder meer terug in Farmfun, het teambuildingsconcept waarmee ze jaarlijks tot 6.000 bezoekers ontvangen.

Schermopname_11-12-2025_151322_pers.boerenbond.be

Jan en Patrick Van der Velpen zijn publiekslieveling

Naast de hoofdprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. Die ging naar Jan en Patrick Van der Velpen uit Bierbeek. Zij kregen het grootste deel van de 4.065 stemmen achter hun naam. Al bijna drie decennia lang telen de broers appelen en peren op hun bedrijf. Ze doen dat op een innovatieve manier en gaan daarvoor diverse samenwerkingen aan. Zo pionieren ze onder meer een waterbassin voor de opvang van regen- en drainagewater, druppelirrigatie en lichtdoorlatende zonnepanelen boven (een deel van) de perenbomen.

Het bedrijf is deels biologisch gecertificeerd, wat het engagement van Jan en Patrick voor duurzame teeltpraktijken benadrukt. De broers ontvangen ook regelmatig collega landbouwers en kinderen op hun bedrijf om te tonen wat de mogelijkheden zijn om aan energiezuinige en klimaatrobuuste landbouw te doen. Via hun hoevewinkel en via de coöperatie Kort’om Leuven vermarkten ze hun producten via korte keten.

Vlaamse varkenshouder wint Ivan Tolpe Prijs met slimme mestaanpak en biogasproductie
Uitgelicht
Varkenshouderij Hanssens-Mostaert uit Wijtschate heeft samen met Biolectric en stalbouwer Vermeulen NV de Ivan Tolpe Innovatieprijs 2025 gewonnen. Met een geïntegreerd stalsys...
16 juni 2025 Lees meer

Bron: VRT / Boerenbond

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek