Delhaize en Lidl weren Danone uit rekken door conflict over prijzen

Bij supermarktketens Delhaize en Lidl worden momenteel geen zuivelproducten meer geleverd van Danone. De retailers raken het niet eens met de Franse voedingsgigant over prijsverhogingen, zo bevestigen ze. Ook met Aldi verlopen de onderhandelingen moeizaam.

25 augustus 2022  – Laatste update 30 augustus 2022 17:18
Lees meer over:
lege rekken Delhaize prijsonderhandelingen Danone2

Openlijke communicatie uitzonderlijk

De gespecialiseerde website RetailDetail bracht het nieuws naar buiten. In winkels van Delhaize hangen affiches dat "door moeilijke onderhandelingen" meerdere producten tijdelijk niet beschikbaar zijn. Volgens RetailDetail gebeurt het zelden dat retailers openlijk communiceren over handelsconflicten. "Het doet vermoeden dat Delhaize hiermee een statement wil maken naar zijn klanten", klinkt het.

Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver bevestigt dat een conflict over de prijzen aan de basis ligt. "De prijsverhogingen die Danone voorstelt, zijn onaanvaardbaar. Iedereen moet een inspanning leveren, een leverancier kan niet zijn verhoogde kosten volledig doorrekenen aan de klant. Wij hebben een maatschappelijke rol om producten betaalbaar te houden."

Danone zou volgens Delhaize substantieel meer vragen dan andere leveranciers van gelijkaardige producten. Een vijftigtal zuivelproducten van Danone is verdwenen uit de rekken van de Delhaize-winkels. "Er zijn genoeg alternatieven om de klanten te bedienen", aldus Dekelver.

Ook Lidl kon nog geen akkoord bereiken met Danone, bevestigt woordvoerster Isabelle Colbrandt. Daar is de impact minder groot, omdat Lidl maar een beperkt aantal zuivelproducten van Danone in het aanbod heeft. "We hopen dat er snel een akkoord is."

lege rekken Delhaize prijsonderhandelingen Danone3

Ongekende marktomstandigheden

In een schriftelijke reactie zegt Danone dat het bedrijf hard werkt om bij ongekende marktomstandigheden de impact op de consumenten zo veel mogelijk te beperken”. "Het zijn wel de retailers die de uiteindelijke consumentenprijs bepalen", luidt het. “We voeren een constructieve dialoog en werken nauw samen met de betrokken retailers om de leveringen zo snel mogelijk te hervatten”, zegt woordvoerder Nathalie Guillaume van Danone.

Ook Aldi bevestigt dat de gesprekken met Danone stroef verlopen, maar vooralsnog blijven producten van het Franse concern er in de rekken liggen. “Als de onderhandelingen spaak blijven lopen, bestaat de kans dat consumenten binnenkort zullen moeten kiezen voor onze huismerken als alternatief op de producten van Danone”, zegt woordvoerder Jason Sevestre wel.

"Bij disproportionele stijgingen houden we het been stijf", aldus Sevestre. "Het is onze rol om bij onrealistische prijsverhogingen de koopkracht van onze klanten te beschermen en die naar een realistisch niveau te trekken."

Geen unicum

De conflicten tussen voedingsindustrie en retail zijn volgens RetailDetail geen unicum in de sector. Al het hele jaar onderhandelen fabrikanten en supermarktketens over prijsverhogingen. "Retailers werpen zich op als verdedigers van de koopkracht en willen niet dat de prijzen sterk stijgen, terwijl fabrikanten met enorme kostprijsstijgingen geconfronteerd worden van grondstoffen, energie en lonen. Zij stellen dat de prijsstijgingen onvermijdelijk zijn", aldus de website.

Met de komst van onder meer Jumbo en Albert Heijn op de Belgische markt laait de concurrentie tussen de supermarktketens in ons land hoog op. Volgens retailexpert Pierre-Alexandre Billiet kan deze aanhoudende prijsdruk op korte termijn goed nieuws betekenen voor de consument, maar het trekt de hele sector in een neerwaartse spiraal.

Eerder kondigde Delhaize dat het een vrij structurele prijsverlaging invoert voor 500 producten van het eigen huismerk. Deze week kwam ook Carrefour naar buiten met het bericht dat het in Frankrijk de prijzen van 100 essentiële producten gaat bevriezen gedurende 100 dagen. In België werkt de supermarktketen aan een gelijkaardige actie, maar meer details zijn op dit ogenblik nog niet bekend.

De strijd om het witte goud
Uitgelicht
Opvallende stijger vorige week in de inflatiecijfers: drinkmelk werd 20 procent duurder ten opzichte van juni vorig jaar. Een krachtmeting tussen de retailers en de melkerijen...
6 juli 2022 Lees meer

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek