“De leegloop die sommigen voorspeld hadden, is er niet gekomen”

Milcobel voelt de hete adem van de concurrentie uit Nederlandse en Waalse hoek in de nek. Zowel Royal A-Ware als LDA maken volop jacht op Vlaamse melkveehouders. Toch kijkt de zuivelcoöperatie niet lijdzaam toe. “We rijden de kloof in de melkprijs dicht en staan vandaag sterker dan ooit”, zegt een optimistische CEO Nils van Dam.

22 augustus 2021  – Laatst bijgewerkt om 22 augustus 2021 15:51
Lees meer over:

In augustus verhoogde Milcobel zijn melkprijs met 20 cent per 100 liter. Hiermee komt de standaardprijs op 33,95 euro per 100 liter. Die wordt nog eens aangevuld met de getrouwheidspremie van 30 cent die uitbetaald wordt van juli tot december voor de leden die niet in opzeg zijn. De reëel uitbetaalde melkprijs komt op 36,88 euro per 100 liter.

Het is al de achtste verhoging van de melkprijs die de coöperatie dit jaar doorvoert, waarbij de prijs met 7,25 euro gestegen is sinds december 2020. “We verkleinen de kloof in de melkprijs en hebben opnieuw aansluiting gevonden bij de andere spelers op de markt. Het is belangrijk voor onze boeren dat we hun inkomen hiermee naar boven kunnen krijgen”, vertelt CEO Nils van Dam.

Gezondere operaties

Milcobel zat vorig jaar nog 1,74 euro onder de gemiddelde Belgische melkprijs en is erin geslaagd om het verschil in het tweede kwartaal van dit jaar te reduceren tot 0,56 euro. “Dat verschil zou deze maand wel eens volledig weggewerkt kunnen worden”, hoopt van Dam. “In juli voerden we als enige melkerij een melkprijsstijging door van 30 cent. In augustus nog één van 20 cent. Nu is het nog even afwachten wat de concurrentie zal doen, zij communiceren hun melkprijzen immers iets later.”

milcobel-nilsvandam2-1250

We hebben nog steeds meer dan 2.000 leden, onze fabrieken blijven draaien en we blijven leveren aan onze klanten

Nils van Dam - CEO Milcobel

Enerzijds is de hogere melkprijs te danken aan de markt die in positieve zin evolueert. Daarnaast ziet van Dam ook enkele onderliggende factoren. “Ten eerste is onze focus verlegd op meer valoriserende producten, zoals mozzarella, kazen, ijs en hoogwaardige poeders. De activiteiten met een lagere toegevoegde waarde hebben we afgestoten, denk aan de drinksite in Schoten en de poedertoren in Langemark. Ten slotte lopen we ook voor op onze besparingsdoelstellingen. Dit jaar zullen we afkloppen op minstens 35 miljoen euro, terwijl we 20 miljoen gepland hadden. Dat bedrag, samen met de hogere winsten, kunnen we investeren in een betere melkprijs.”

Desondanks hebben nog eens 44 leden-leveraars aangekondigd dat ze in de komende maanden willen vertrekken. Zij halen de mosterd bij de 14 leden die gelijk kregen van de rechter in kortgeding. Die heeft de uittredingsstop, die de melkerij tussen 4 april en 1 juli ingevoerd had, geschorst. Milcobel tekende beroep aan en wacht nog de uitspraak ten gronde af. Al zal dat de groep van 44 niet tegenhouden om te vertrekken.

Fake news

De laatste twee jaar zag de coöperatie zo’n 400 leden weggaan, goed voor een volume van 400 miljoen liter melk. Over die weggevloeide volumes leeft bij de boeren wat bezorgdheid. “Maar dat wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de sluiting van de fabriek in Schoten en de poedertorens in Langemark, die jaarlijks tussen de 250 en 300 miljoen liter verwerkten”, stelt van Dam gerust.

Daarnaast worden tekorten aangevuld met melk die op de spot- of termijnmarkt wordt aangekocht en wordt de piste van de maaklooncontracten opnieuw bewandeld. “Hierdoor kunnen we onze productiecapaciteit opvullen. Dat zorgt voor extra flexibiliteit waardoor je niet van één melkstroom afhankelijk bent, maar net kan rekenen op verschillende kanalen.”

Dat er een “leegloop” zou zijn, zoals enkele krantenkoppen doen uitschijnen, spreekt van Dam stellig tegen. “Dat is zeer kort door de bocht. Goed, we hebben leden verloren, maar dat is ook ergens normaal als er zich nieuwe spelers op de markt mengen.” Hij doelt daarmee op Royal A-Ware, die de melkpoedertorens van FrieslandCampina in Aalter wil overnemen en daarom volop Vlaamse melkveehouders rekruteert. Ook LDA wil eind dit jaar een nieuwe mozzarellafabriek openen en is op zoek naar melk. “Uiteraard willen we onze leden het liefst van al houden en het is jammer dat er vertrekken. Maar we hebben nog steeds meer dan 2.000 leden, onze fabrieken blijven draaien en we blijven leveren aan onze klanten. Wij blijven hard werken om het vertrouwen van onze trouwe boeren terug te winnen.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek