nieuws

Milcobel wil positie op mozzarellamarkt versterken door overname Kaasbrik

nieuws

Zuivelcoöperatie Milcobel heeft rasp- en verpakkingsbedrijf Kaasbrik uit het Limburgse Halen overgenomen. “Deze acquisitie past in onze strategie om meer klantgericht te gaan werken en meer toegevoegde waarde te creëren om zo een betere melkprijs te kunnen realiseren voor onze leden-melkveehouders”, aldus CEO Nils van Dam. “Bovendien versterkt het onze positie in de globale mozzarellamarkt.”

17 juni 2021  – Laatst bijgewerkt om 18 juni 2021 9:41
Lees meer over:

Kaasbrik is een familiebedrijf met een 30-tal werknemers en een omzet van 40 miljoen euro. De afgelopen 30 jaar groeide het bedrijf uit als specialist met een sterke marktpositie in het raspen van mozzarella. Vandaag verwerkt Kaasbrik een volume van 10.500 ton kaas, waarvan 7.000 ton mozzarella. Daarnaast worden ook harde en halfharde kazen, zoals cheddar of emmental, geraspt, verpakt en vermarkt door het bedrijf, voornamelijk voor de professionele markt.

Complementariteit

Volgens van Dam is Kaasbrik bijzonder complementair met Milcobel. “Vandaag produceren wij 65.000 ton mozzarella in onze fabriek in Langemark. Daarmee zijn we de nummer drie in Europa en de nummer vijf wereldwijd. We hebben een eigen rasplijn, maar die is eerder beperkt in omvang”, aldus de CEO. Volgens hem biedt de doorgedreven expertise van Kaasbrik in mozzarella en in maatgerichte en flexibele oplossingen, zowel op het vlak van versnijding, verpakking, formaten als prijs, een echte meerwaarde voor Milcobel.

De focus op kwaliteit en klantgerichtheid van Kaasbrik past perfect in de nieuwe strategie die Milcobel aan het uitrollen is

Nils van Dam - CEO Milcobel

“De focus op kwaliteit en klantgerichtheid, gecombineerd met meer toegevoegde waarde die Kaasbrik realiseert, past bovendien perfect in de nieuwe strategie die we aan het uitrollen zijn”, aldus Nils van Dam. “Dankzij de overname versterken we onze merkenportefeuille met de kaasraspmerken Kaasbrik en Pizzaiolo. Bovendien heeft het bedrijf ook klanten in meer dan 20 landen in Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika. Dus we verwachten dat er ook commerciële synergiën zullen ontstaan.”

Vooral voor Azië ziet Milcobel kansen. “De consumptie van mozzarella zit daar echt in de lift en met Milcobel hadden we daar al een belangrijke marktpositie uitgebouwd”, vult Francis Relaes, managing director van de Dairy Premium Ingredients business van de zuivelcoöperatie, aan.

Ideale partner

Door deze nieuwe overname wil Micobel zijn wereldwijde positie versterken als één van de toonaangevende bedrijven op vlak van productie, verwerking en vermarkting van mozzarella. “In Europa wordt 45 procent van alle mozzarella verraspt, wereldwijd gaat het zelfs om 70 procent”, legt de CEO uit. “Het is dus belangrijk om op die vraag vanuit de markt te kunnen inspelen. Bovendien is mozzarella een moeilijk en kwalitatief product dat de nodige expertise vereist. Met Kaasbrik hebben we de ideale partner gevonden.”

Dergelijke partnerships zijn relatief nieuw voor Milcobel. “Vroeger leefde het idee heel sterk om het roer in eigen handen te houden, maar we voelen stilaan de omslag bij de leden. Zeker eenmaal ze merken dat het een betere melkprijs kan opleveren”, zei Milcobel-voorzitter Betty Eeckhaut daarover in een eerder interview.

“Zaken op je eentje doen, zal alleen maar moeilijker worden”, meent Nils van Dam. “Je kan niet meer de expert zijn in alles en ieder bedrijf heeft zijn sterkere en zwakkere schakels. Partnerships kunnen de sterkere versterken of de zwakkere compenseren.” Het allerbelangrijkste bij een acquisitie is volgens hem dat de waarden van de bedrijven bij elkaar passen en dat zit wel goed bij deze overname. “De focus op klantgerichtheid, flexibiliteit en kwaliteit bij Kaasbrik zit ook in het DNA van Milcobel.”

Team Milcobel-Kaasbrik_na_ondertekening_2

Personeel en management blijft aan

Milcobel neemt het personeel van Kaasbrik integraal over en zal Halen als een aparte productie-unit behouden en verder uitbouwen. Zo zullen de raspactiviteiten in Langemark verhuizen naar de Limburgse vestiging. De operationele activiteit zal geïntegreerd worden in de Dairy Premium Ingredients business. De zuivelcoöperatie verzekert dat de overname geen jobverlies impliceert, noch in Halen, noch in Langemark.

De familie De Turck, de eigenaars van Kaasbrik, zijn eveneens tevreden met de overname door Milcobel. “We zijn verheugd dat ons bedrijf in handen komt van een sterk Belgisch bedrijf met dezelfde waarden. Bovendien is de verankering in Limburg verzekerd. Ik ben ontzettend trots op wat we met ons team de afgelopen jaren gerealiseerd hebben. Mijn dochter Karlien blijft CEO en zal het internationaal groeitraject verder leiden”, zegt Johan De Turck, voorzitter van de raad van bestuur van Kaasbrik. “Wij zijn ervan overtuigd dat de twee bedrijven samen veel sterker staan en mooie zaken gaan verwezenlijken”, reageert ook Karlien De Turck.

Milcobel verhoogt voor zesde maand op rij melkprijs

De raad van bestuur van Milcobel heeft beslist om de standaardprijs voor de lopende juni-leveringen te verhogen met 0,75 euro per 100 liter. Het gaat om de zesde verhoging van de melkprijs op een rij. De standaardprijs komt daarmee uit op 33,75 euro per 100 liter ofwel 6,75 euro meer dan begin dit jaar. De nieuwe melkprijs stemt overeen met een reëel uitbetaalde melkprijs van 36,17 euro per 100 liter. De eenheidsprijs voor het vet en het eiwit bedraagt 4,44 euro per kilo.

Volgens Milcobel is deze nieuwe verhoging het resultaat van zowel de verbeterde bedrijfsprestaties van de zuivelcoöperatie als van de gunstiger geworden marktsituatie. Milcobel startte eind vorig jaar een transitieproject omdat de onderneming al lange tijd onderaan bengelde in de melkprijsvergelijkingen. Dat zorgde voor de nodige onrust en voor protest bij de melkveehouders. Kort na zijn aantreden formuleerde CEO Nils van Dam de ambitie om Milcobel minstens in de top drie van de hoogst uitbetaalde melkprijs te krijgen.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Milcobel

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek