Ook Colruyt springt op de kar van hybride vlees
nieuwsNa Lidl breidt ook Colruyt Group zijn aanbod uit met een nieuw assortiment plantaardig verrijkt vlees. Dat is vlees waar plantaardige eiwitten, zoals groenten, paddenstoelen of peulvruchten, aan toegevoegd zijn. Verrijkt gehakt is nu al beschikbaar bij de supermarktketen, vanaf oktober volgen verrijkte worsten en hamburgers. "Met deze stap speelt de groep pelen we in op veranderende voedseltrends en begeleiden we onze klanten naar een duurzamer consumptiepatroon", klinkt het.
Het verrijkte gehakt dat in de Colruyt-winkels zal liggen, bestaat uit 60 procent rundvlees en 40 procent tuinboonbloem. Tuinbonen zijn duurzaam, rijk aan eiwitten en een goed alternatief voor soja. “Door tuinboonbloem toe te voegen, verminderen we de hoeveelheid dierlijke eiwitten zonder in te boeten op smaak, textuur of voedingswaarde”, aldus Colruyt. "Het gehakt kan op dezelfde manier worden bereid als traditioneel rundsgehakt, maar het bevat minder verzadigde vetten en meer vezels, terwijl de vleessmaak blijft behouden."
Het assortiment wordt verder uitgebreid met worsten waarin 25 procent vlees wordt vervangen door paddenstoelen en zeewier, en hamburgers met 25 procent pompoen.
Bewuste keuzes voor flexitariërs
Met dit assortiment mikt Colruyt Group vooral op flexitariërs en consumenten die minder vlees willen eten. “Plantaardig verrijkt vlees biedt een evenwicht tussen traditie en vernieuwing, met een betere voedingswaarde en een kleinere ecologische impact. Het is een mooie tussenstap voor consumenten die meer plantaardig willen eten of iets nieuws willen proberen, terwijl ze ook letten op gezondheid en milieu. Volledig plantaardige alternatieven zijn voor sommige consumenten nog een te grote stap weg van de echte vleeservaring”, aldus Colruyt.
Eiwitshift en Green Deal
Colruyt Group streeft ernaar om tegen 2028 een eiwitbalans van 60 procent plantaardig en 40 procent dierlijk aan te bieden. “Met dit initiatief dragen we bij aan de eiwitshift en het Green Deal-engagement van Colruyt Group. We verkleinen de ecologische voetafdruk van voeding door klanten te stimuleren geleidelijk minder dierlijke eiwitten te consumeren en vaker voor plantaardige alternatieven te kiezen”, aldus Pascal Dekelver, verantwoordelijke divisie vlees bij Colruyt.

Beeld: Colruyt Group