Aldi halveert bio-aanbod op twee jaar tijd, fairtrade boomt

nieuws

Discountsupermarkt Aldi heeft beduidend minder bioproducten in de rekken liggen dan twee jaar geleden. Dat blijkt uit de cijfers van het duurzaamheidsrapport, dat de keten publiceert op de eigen website. Het gaat om een halvering, al nuanceert woordvoerder Jason Sevestre dat de reductie in het tijdelijk aanbod, zoals de wekelijkse aanbiedingen, een vertekend beeld kan geven.

6 november 2024 Ruben De Keyzer
aldi

Sevestre bevestigt dat het bio-aanbod in Aldi is afgenomen. En dat heeft vooral te maken met een tanende interesse. “Het is de Belgische consument die mee bepaalt welk gewicht er gegeven wordt aan welke producten”, zegt hij. “Dit principe geldt niet alleen voor ons bio-aanbod, maar voor al onze productcategorieën. Dat is net waar onze discounterstrategie om draait. Zo valt het op dat bio wat meer succes kent in Wallonië, maar nauwelijks in Vlaanderen.”

Tijdelijk aanbod

Het gaat hier om een aanzienlijke daling. In 2019 lagen er 189 bioproducten in de Aldi winkelrekken, vandaag zijn het er slechts 95. “Dat is een optelsom van ons vast aanbod en ons tijdelijk aanbod. Het vaste aanbod is wat je dagelijks bij Aldi vindt, het tijdelijke is bijvoorbeeld een wekelijkse aanbieding. Het aantal producten in ons vast bio-aanbod is de afgelopen jaren ietwat afgenomen, maar algemeen wel stabiel gebleven. Het is voornamelijk de vermindering in tijdelijke bio-acties die ervoor zorgen dat je dat cijfer ziet dalen.”

Groenten en fruit vormen de grootste (sub)categorie binnen het bio-aanbod van Aldi. “Daarnaast hebben we ook bioproducten binnen onze noten, zuivel, vruchtensappen, pastasauzen, wijn, chocolade, enz. Let wel, het is niet omdat het aantal bioproducten daalt, dat we geen nieuwe producten toevoegen aan dit aanbod. Zo hebben we sinds enkele maanden bioknoflook en Sungold biokiwi aan ons assortiment toegevoegd”, zegt Sevestre nog.

Nieuwe standaarden

Opvallend is dat het aantal fairtradeproducten wel de hoogte is ingegaan, en geen klein beetje. In 2019 bedroeg het totaalaanbod slechts 32 producten. In 2023 waren dat er 106. "Dat het aantal fairtradeproducten de hoogte ingaat, heeft te maken met standaarden die Aldi zichzelf extra heeft opgelegd”, duidt Sevestre. “Dit zorgt ervoor dat er meer producten in ons aanbod aanwezig zijn waar we fairtrade gecertificeerde chocolade in verwerken. Zo zijn we voor al onze referenties sintchocolade en paaschocolade overgeschakeld op fairtradechocolade, net als voor bepaalde soorten ontbijtgranen. Dat zorgt ervoor dat dat cijfer gevoelig toeneemt.”

Vlaming koopt minder bio

Dat de Vlaming minder interesse heeft in bio dan zijn Waalse buren, toont zich niet enkel in de cijfers van Aldi. In Vlaanderen werd vorig jaar 83 euro per capita besteed aan bioproducten, terwijl dit voor Walen en Brussel boven de 125 euro ligt. Dat bleek uit het nieuw Biorapport 2024 van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij. Dit spiegelt zich ook af in de winkelrekken. Zo ligt het Waals biologisch marktaandeel in het volledige voeding- en huishoudassortiment op 3,6 procent. In Vlaanderen is dit slechts 2,9 procent.

Lidl Nederland wil met ‘hutspotakkoord’ omzet biogroenten – en fruit verdubbelen
Uitgelicht
De Duitse supermarktketen Lidl streeft in Nederland naar een omzetverdubbeling voor biogroenten en -fruit binnen twee jaar. Om dit te realiseren zet de retailer in op een ‘hut...
30 oktober 2024 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek