2 op 3 Europeanen pro internationaal ecolabel op voedingsproducten

Twee derde van de Europeanen is voorstander van een Europeesuniverseel, onafhankelijk en feitelijk onderbouwd label” dat consumenten meer info toont over de ecologische voetafdruk van hun voedsel. Bovendien blijkt er weinig vertrouwen te zijn in de huidige veelvuldige duurzaamheidslabels.

26 oktober 2023  – Laatst bijgewerkt om 26 oktober 2023 19:13
Lees meer over:
winkelmandje winkelkar supermarkt

Milieukeurmerk

Er is brede Europese publieke steun voor de invoering van een universeel milieukeurmerk dat de milieu-impact van voedingsproducten aanduidt, dat blijkt uit een enquête van EIT Food bij bijna 10.000 consumenten uit 18 Europese landen. Twee derde (67%) van de bevraagde consumenten geeft aan dergelijk label te gebruiken om duurzamere keuzes te maken, terwijl 13 procent aangeeft dit niet te zullen doen.

De consumenten blijken een grote vraag te hebben naar een milieukeurmerk voor recycleerbaarheid van verpakkingen, dierenwelzijn, vervuiling en gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen. Van alle onderzochte landen geven Italië, Spanje en Polen de grootste steun voor een dergelijk label, waarbij respectievelijk 81 procent, 79 procent en 78 procent van de consumenten zeiden dat ze het zouden gebruiken. In Tsjechië is er het minste animo voor de ecolabels (45%).

Bovendien blijkt ook uit de studie dat twee derde (63%) van de Europeanen overtuigd is dat voedselmerken hun producten duurzamer voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn. Slechts één op drie Europeanen gelooft dat hun regering transparant is over het reguleren van duurzaamheidslabels op voedsel. De studie van EIT Food focust zich op de vraag naar een eenduidig en Europees ecolabel, vastgelegd onder universele normen. Ze stellen dat consumenten door de huidige talrijke duurzaamheidskeurmerken het bos door de bomen niet meer zien. Volgens Klaus Grunert, professor aan de Deense universiteit van Aarhus directeur van het EIT Food Consumer Observatory, maakt het onderzoek duidelijk dat consumenten beter geïnformeerd willen worden over de ecologische voetafdruk van hun voedsel via een universeel, onafhankelijk en feitelijk onderbouwd label.

Claims bewijzen

“Er zijn wereldwijd meer dan 450 duurzaamheidslogo's in gebruik. Veel bedrijven gebruiken groene claims en milieulabels om hun producten op de markt te brengen. Momenteel bestaat er geen universele standaard voor deze labels, waardoor veel consumenten in verwarring raken door alle verschillende symbolen en logo's op de markt”, vertelt Grunert.

De Europese Unie (EU) maakt zich sterk de bezorgdheden over “greenwashing” aan te pakken door hogere normen te stellen aan bedrijven die vage, algemene of valse beweringen doen over hun ecologische impact. De richtlijn “Empowering Consumers for the Green Transition” zal, indien goedgekeurd door het Europees Parlement, ​​vereisen dat merken die beweringen doen als “klimaatneutraal” of “milieuvriendelijk”, voldoende bewijs leveren.

Rémunéra-score geeft Franse consument indicatie over prijs voor boer
Uitgelicht
Het Franse ministerie van Landbouw en Voedselsoevereiniteit is een proef begonnen met een beloningsscore op land- en tuinbouwproducten. Die score laat consumenten meteen zien...
21 augustus 2023 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving / EIT Food

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek