Voorkeur voor inlandse producten maar die zijn te weinig herkenbaar

Als de Belg verse voeding koopt doet hij dat voornamelijk op basis van de prijs en de zintuiglijke waarnemingen. De helft van de Belgen hecht ook belang aan het land van herkomst, met voorkeur voor de inlandse producten. Helaas blijken deze niet goed zichtbaar in de winkels te zijn want slechts 38 procent van de Belgen geeft aan dat Belgische producten makkelijk te spotten zijn. Dat laat het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) weten naar aanleiding van de 'Maand van de lokale voeding' die in mei van start gaat.

29 april 2023  – Laatst bijgewerkt om 2 mei 2023 12:35
Lees meer over:
korteketen-groenten-markt-1250

Consumenten kopen verse voeding in de eerste plaats op basis van hun zintuigen. Door de producten te zien, voelen en ruiken maken ze een inschatting van de versheid en de kwaliteit van de producten. Enkel als de producten slagen in die zintuigelijke check komen ze in aanmerking voor aankoop. Bij verpakte producten of producten waarbij de versheid niet goed ingeschat kan worden zoals vlees, speelt de houdbaarheidsdatum een belangrijke rol.

De prijs van verse voeding is ook belangrijk bij de aankoop, maar niet ten koste van de kwaliteit. Meer dan de helft van de Belgen geeft aan dat ze bereid zijn om wat meer te betalen voor verse voeding waarvan ze zeker zijn dat ze een zekere kwaliteit hebben.

Voorkeur voor inlands

Naast de prijs en zintuigelijke waarneming hechten Belgen in zeker mate ook belang aan aspecten zoals gezondheid, milieu, ethiek, economie en extra kwaliteit. Zo geeft de helft van de Belgen aan dat ze bij hun aankoop van verse voeding belang hechten aan het land van herkomst. Dat belang zat reeds jaren in de lift, maar werd extra versneld door de coronacrisis. Na de coronacrisis daalde het belang echter opnieuw tot het niveau van 2019. Een kleine terugval maar op lange termijn zit het belang van land van herkomst in stijgende lijn.

61 procent van de Belgen zegt dat als er een duidelijke vermelding van de Belgische herkomst op het product staat, dat de kans groter is dat ze voor dat product zouden kiezen

Marktonderzoek VLAM

Volgens het marktonderzoek heeft bijna iedereen hierbij een voorkeur voor inlands, zeker voor typische basisproducten met een uitstekende Belgische productie zoals eieren, aardappelen, melk en groenten. De steun voor de lokale boeren en de inlandse economie, alsook het mindere transport spelen een belangrijke rol bij de voorkeur voor inlands. “Door de jarenlange inspanningen van de sector heeft de Belg ook vertrouwen in de inlandse productie en op de controles die er gebeuren”, aldus VLAM. “Ook vindt hij de smaak en de kwaliteit van inlandse producten goed.”

Weinig herkenbaar

69 procent is dan ook trots op onze Belgische voedingsproducten en 68 procent vindt het zonde om producten te importeren als er ook een Belgische variant bestaat. “Helaas geeft slechts 38 procent van de Belgen aan dat Belgische producten makkelijk herkenbaar zijn in de winkels”, aldus VLAM.” Terwijl toch 61 procent zegt dat als er een duidelijke vermelding van de Belgische herkomst op het product staat, dat de kans groter is dat ze voor dat product zouden kiezen.” 48 procent zegt dat als een supermarkt belang hecht aan inlandse producten, dat dan de kans ook groter zou zijn dat ze bij die supermarkt inkopen zouden doen.

Mei, maand van de lokale voeding

Samen met tal van partnerorganisaties roept VLAM de maand mei opnieuw uit tot ‘Maand van de lokale voeding’. "Samen maken van we van mei een maand waarin het een vanzelfsprekendheid wordt om met lokale voeding aan de slag te gaan," aldus VLAM. De organisatie hoopt hiermee dat de aandacht, informatie en appreciatie voor en over de producten van bij ons alsook het vakmanschap dat erachter schuilt worden aangescherpt.

“Uit ons marktonderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten bewust kiest voor een winkel waar lokale producten beschikbaar zijn”, zegt Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM. “De vraag en behoefte naar lokale voeding is er alvast zeker.” Het startschot voor de feestmaand werd gegeven door minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) in een pop-up serre op de parking van Carrefour Market Bocholt. Samen met VLAM zette Buurtsuper, de UNIZO-organisatie van zelfstandige voedingshandels, er het lokale assortiment van buurtsupermarkten in de kijker.

Week van de Korte Keten

Ook de Week van de Korte Keten valt in de “maand van de lokale voeding”. In de periode van 13 tot 21 mei kunnen consumenten onder andere de producenten achter de lokale voeding ontdekken en het verhaal achter de producten proeven. De slogan van deze editie luidt ‘(h)eerlijk dichtbij’. Negen dagen lang vinden er activiteiten plaats om hoeve- en streekproducten beter bekend te maken bij het brede publiek.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek