Stijging van buurtsupers die lokale producten aanbieden

87 procent van de Belgische buurtsupers verkoopt lokale producten. Vergeleken met drie jaar geleden is dit een stijging van 17 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van buurtsuper.be. Met hun nieuwe campagne ‘Samen bouwen aan een superbuurt’ willen ze deze evolutie in de kijker zetten.

20 april 2023  – Laatst bijgewerkt om 5 februari 2024 19:44
Lees meer over:

De parking van Carrefour Market in Bocholt werd woensdagavond ingepalmd door een serre. In de versierde serre werd door The Messy Chef een diner met lokale producten geserveerd aan onder meer Luc Ardies van Buurtsuper.be, eigenaar van Carrefour Market Bocholt Gert Schrooten en Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM. Ook Vlaams minister Jo Brouns (cd&v) schoof mee aan. Het gezelschap kwam samen in het kader van de campagne ‘Samen bouwen aan een superbuurt’. Hiermee wil de UNIZO-organisatie van zelfstandige voedingshandels (Buurtsuper.be) en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) lokale telers ondersteunen en het lokaal assortiment van de buurtsuper in de kijker zetten.

buurtsuper samen bouwen aan een superbuurt

"Lokale telers, boeren, brouwers... bieden mooie, kwalitatieve producten die een absolute meerwaarde betekenen voor onze buurtsupers”, vertelt Ardies. “Wat je recht van bij de boer koopt, is altijd supervers en in het seizoen."

Daarnaast benadrukt Ardies ook dat de verkoop van lokale producten niet alleen de lokale ondernemers in de buurt ondersteunt, het heeft ook een positieve impact op het milieu doordat heel wat kilometers aan transport worden vermeden. “Ten slotte versterkt het ook de lokale verankering van de buurtsupers”, aldus Ardies.

Trots op Belgische voedingsproducten

Onderzoek leert dat 51 procent van de Belgen aangeeft dat ze bij hun aankoop van verse voeding belang hechten aan het land van herkomst. De twee grootste redenen waarom de Belg een voorkeur heeft voor inlandse producten zijn de steun voor de lokale boeren en de inlandse economie alsook het beperken van het aantal transportkilometers. Volgens een onderzoek van VLAM is 69 procent van de Belgische consumenten trots op de eigen voedingsproducten en vindt 68 procent het zonde om producten vanuit het buitenland te importeren als er ook een Belgische variant voorhanden is.

De actie in Bocholt was meteen ook de aankondiging van de nieuwe campagne 'Voedsel verbindt boer en burger', die volgende maand tijdens de maand van de lokale voeding gehouden wordt.

(Buurt)supermarkten en korte keten hoeven geen tegengestelden te zijn
Uitgelicht
“De actie ‘Februari Zonder Supermarkt’ treft niet alleen onze leden, maar ook de boeren en lokale telers die graag hun producten in de nabije buurtsuper etaleren en verkopen”,...
3 februari 2023 Lees meer

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek