Voedingsprijzen in supermarkten nog niet gestegen

Waar de voedingsindustrie deze week nog een oproep naar de retail lanceerde om te stoppen met de ‘race to the bottom’, maakt retailvakblad RetailDetail bekend dat de voedingsprijzen de laatste tijd eerder zijn gedaald. En dat terwijl energie- en grondstoffenprijzen fors zijn gestegen.

2 december 2021  – Laatst bijgewerkt om 2 december 2021 22:32
winkelmandje winkelkar supermarkt

Explosie van kosten voor voedingsbedrijven

De nieuwe voorzitter van Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, noemde de explosie van de kosten een grote kopzorg voor veel voedingsbedrijven. Daarbij gaf hij een aantal cijfers: de prijs voor aardgas steeg met 411 procent, die van transport per container met 144 procent, de voedingsgrondstoffen gingen met 32 procent omhoog en de lonen voor het personeel is met 3,2 procent gestegen. Ook verpakkingen werden fors duurder.

“In alle sectoren, zoals bijvoorbeeld de bouw, merkt de consument een enorme prijsstijging op”, merkt Fevia-woordvoerder Nicholas Courant op. “Alleen in de voeding is dat niet het geval. Retailers betalen niet meer en er wordt verwacht dat de verwerkingsbedrijven de extra kosten absorberen.” Daardoor stevent de voedingssector af op “een historisch lage rentabiliteit van 2,6 procent”. “Iedereen verwacht dat wij investeren in betere, lekkere, veilige en duurzame producten, maar andere kant worden de marges flinterdun. Willen we een duurzame voedingsketen, dan moeten supermarkten voedingsbedrijven meer uitbetalen.”

Sommige voedingsproducten werden goedkoper

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. “De inflatie piekt, maar dat vertaalt zich (nog) niet in hogere prijzen voor consumptieartikelen. Voeding en elektronica worden zelfs goedkoper”, staat te lezen op de website van RetailDetail. De prijzen van voeding gingen het afgelopen jaar met amper 0,47 procent omhoog. Sommige categorieën vertonen zelfs prijsdalingen: vers fruit zou gemiddeld 4,8 procent goedkoper zijn geworden, terwijl ook andere producten zoals mineraalwater, babyvoeding en pizza’s licht in prijs zijn gedaald. Verse vis en chocolade zijn stabiel gebleven in prijs.

Het retailvakblad erkent dat de prijsstijgingen wellicht nog met vertraging zullen volgen. “Heel wat retailers en merkfabrikanten hebben gewaarschuwd dat ze volgend jaar toch hogere prijzen moeten aanrekenen. De stijgende energieprijzen, de huidige bevoorradingsproblemen, de vierde coronagolf en de hogere grondstofkosten zullen onvermijdelijk, vroeg of laat, toch ook bij de consument terechtkomen”, luidt het.

Onderhandelingen op scherp van de snee

Toch doken er de laatste weken verschillende berichten in de media op dat die onderhandelingen tussen supermarkten en voedingsbedrijven meer dan ooit op het scherpst van de snee gebeuren. “De supermarkten reageren koel op de vraag van de verwerkende bedrijven. Ze zijn beducht om opgescheept te raken met prijzen die hoger zijn dan die bij concurrerende supermarkten. Daardoor zouden de ketens hun prijzen moeten verhogen, terwijl de concurrentie tussen supermarkten de jongste maanden hoog oploopt”, weet De Tijd. Het verwijst daarmee onder meer naar Colruyt dat in conflict ligt met verschillende leveranciers.

De strijd tussen supermarkten is sinds de komst van een aantal spelers harder dan ooit. “De concurrentie nam in de voorbije maanden nog toe. Concurrenten smijten met promoties”, zei Colruyt-CEO daarover nog begin oktober.

Concurrentiestrijd barst uit zijn voegen

Ook ABS heeft die concurrentiestrijd tussen supermarktketens eerder al aangeklaagd. “Het is de strijd om de laatste consument die uit haar voegen barst. Vooral de prijsbrekers trachten op kap van de boer marktaandeel te winnen”, klonk het nog tijdens een blokkade van distributiecentra van onder meer Aldi, Lidl en Albert Heijn omwille van de extreem lage melkprijzen die de supermarkten hanteren.

De landbouworganisatie verwees daarbij naar de hoge concentratie aan supermarkten in België. Dit jaar is de kaap van 4.000 supermarkten in ons land overschreden. Dat betekent dat er per 2.800 consumenten een supermarkt is in België. Ter vergelijking: In Nederland neigt dit cijfer eerder naar één supermarkt per 4.000 inwoners. Een bijkomende vaststelling is dat een aantal Nederlandse ketens de afgelopen jaren de weg naar ons land hebben gevonden, denk maar aan Albert Heijn en Jumbo, op zoek naar extra marktaandeel. Begin dit jaar kondigde Pierre-Alexandre Billiet van het retailblad Gondola al een prijzenslag aan door die evolutie.

Toch leeft er een consensus dat de prijzen in supermarkten binnenkort zullen moeten stijgen. De voedingsbedrijven kunnen de stijgende grondstoffen-, energie- en transportprijzen niet langer zelf dragen. En de marges in de supermarkten zijn flinterdun. “Wij zullen de prijsstijgingen moeten doorrekenen aan onze klanten”, vertelt een supermarktbron aan De Tijd.

Bron: RetailDetail / De Tijd / eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek