“Retail moet hogere prijs betalen om duurzame voedingsketen te waarborgen”
nieuwsNaar aanleiding van haar algemene jaarvergadering waarin de explosief gestegen grondstofkosten bij voedingsverwerkingsindustrieën aan bod kwamen, wil sectororganisatie Fevia een signaal afgeven aan de retail. “De 'race to the bottom' kan niet doorgaan. Supermarkten moeten voedingsbedrijven meer uitbetalen om een duurzame voedingsketen te garanderen.”
Volgens Fevia zal de consument uiteindelijk de prijs moeten betalen voor de gestegen grondstofkosten in de voedingsindustrie. “In alle sectoren, zoals bijvoorbeeld de bouw, merkt de consument een enorme prijsstijging. Alleen in de voeding is dat niet het geval”, vertelt Nicholas Courant, woordvoerder van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. “Waar de gestegen grondstofkosten overal worden doorgerekend, betalen de retailers niet meer en wordt verwacht dat de verwerkingsbedrijven de extra kosten absorberen.”
De sector bevindt zich volgens Fevia in woelige wateren. “De explosie van onze kosten is vandaag de grote kopzorg voor veel voedingsbedrijven, vooral wanneer ze die niet kunnen doorrekenen”, zei Anthony Botelberge maandag tijdens de algemene jaarvergadering. De nieuwe Fevia-voorzitter is bovendien CEO van Frigilunch, producent van kant-en-klare maaltijden en voelt de spanning aan den lijve. De ingrediënten voor deze maaltijden stijgen, maar het doorrekenen is niet evident.
Onderstaand overzicht illustreert volgens Fevia de explosie van kosten voor voedingsbedrijven het voorbije jaar. Zo wordt er 411 procent meer voor gas betaald, 22 procent meer voor plastic verpakkingen, 46 procent meer voor aluminium verpakkingen. Ook de prijs van voedingsgrondstoffen zit flink in de lift en plust 32 procent. “Het gaat daarbij om de prijs die voedingsverwerkers onder andere uitbetalen aan landbouwers”, vervolgt Courant.
Deze tendens zet de sectororganisatie kracht bij met onderstaande grafiek. Hierin is zichtbaar dat de tarweprijs (oranje lijn) vanaf de tweede helft van vorig jaar stevig in de lift zit. De consumptieprijs (rode lijn), de prijs die de consument in de supermarkt betaalt, stijgt daarentegen nauwelijks. “Het zijn de voedingsverwerkers die de schommelingen opvangen”, benadrukt Courant.
Historisch lage rentabiliteit
Door de gestegen grondstofkosten en het feit dat zij deze kosten niet of beperkt kunnen doorrekenen aan de retail, stevent de sector volgens Fevia af op een historisch lage rentabiliteit van 2,6 procent. “Er moet dringend wat gebeuren om de kwaliteit van onze voedselketen te waarborgen”, vervolgt Courant. “Iedereen verwacht dat wij investeren in betere, lekkere, veilige en duurzame producten, maar aan de andere kant worden de marges flinterdun waardoor dit onmogelijk is.”
Door de prijs in de supermarkten te verhogen, kunnen de problemen in de hele voedingsketen worden verlicht, aldus Fevia. De sectorfederatie benadrukt dat het niet meer kan doen dan een signaal afgeven aan de retail en ook de consument: “Het is uiteindelijk aan onze leden om een betere prijs te negotiëren. Wij spelen in deze onderhandelingen geen rol.”
Alhoewel de marges erg onder druk staat, wil de voedingssector op lange termijn werken van een duurzaam voedingssysteem. Tijdens de algemene jaarvergadering werd de duurzaamheidsroadmap gepresenteerd. Het gaat om een actieplan waarmee Belgische voedingsbedrijven de komende jaren het voortouw willen nemen om met consumenten, ketenpartners en andere stakeholders samen te werken aan een duurzaam voedingssysteem.
Bron: Eigen berichtgeving