nieuws

Vlaming kiest vaker voor Belgische kaas dan een Waal

nieuws
De Belg kocht vorig jaar gemiddeld zo’n 12 kilo kaas en besteedde er 114 euro aan. Op basis van een GfK-studie rapporteert VLAM een groei van 0,7 procent in volume en 1,4 procent in prijs zodat we ruim twee procent meer uitgaven aan kaas. In Vlaanderen was de stijging zelfs groter, respectievelijk 2 en 3,7 procent. De Belgische kazen konden de markttendens niet volgen waardoor hun volumeaandeel daalde tot 16,9 procent (-1,1%). In het halfharde segment is bijna 60 procent van de gekochte kazen ‘van bij ons’. Bij de zachte kazen is dat slechts 5 procent. Een Waal eet meer kaas dan een Vlaming, maar die laatste is wel een groter liefhebber van Belgische kazen.
21 april 2015  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:21

De Belg kocht vorig jaar gemiddeld zo’n 12 kilo kaas en besteedde er 114 euro aan. Op basis van een GfK-studie rapporteert VLAM een groei van 0,7 procent in volume en 1,4 procent in prijs zodat we ruim twee procent meer uitgaven aan kaas. In Vlaanderen was de stijging zelfs groter, respectievelijk 2 en 3,7 procent. De Belgische kazen konden de markttendens niet volgen waardoor hun volumeaandeel daalde tot 16,9 procent (-1,1%). In het halfharde segment is bijna 60 procent van de gekochte kazen ‘van bij ons’. Bij de zachte kazen is dat slechts 5 procent. Een Waal eet meer kaas dan een Vlaming, maar die laatste is wel een groter liefhebber van Belgische kazen.

In opdracht van VLAM analyseerde marktonderzoeksbureau GfK PanelServices de kaasaankopen van 5.000 Belgische gezinnen. Grote verrassingen zijn er niet want de kaasmarkt is op langere termijn een zeer stabiele markt. Bijna elk gezin koopt wel eens kaas (99,6 op 100). De aankoopfrequentie daalde wel lichtjes en bedraagt nu 47 keer op jaarbasis. De gemiddelde kaasprijs steeg lichtjes van 9,37 naar 9,50 euro per kilo (+1,4%). De Belg besteedde vorig jaar gemiddeld 114 euro aan 12 kilo van de gele delicatesse.

Binnen de kaasmarkt wordt ruim de helft van het volume ingenomen door de harde kazen. Dit segment stond de voorbije jaren onder druk maar lijkt zich nu te herstellen. Op lange termijn zijn het de verse kazen, het kleinere segment van de geiten- en schapenkazen en vooral de halfharde kazen die terrein winnen. Deze laatste categorie verloor vorig jaar wel marktaandeel. Het volumeaandeel van de Belgische kazen daalde met 1,1 procentpunt tot 16,9 procent. In waarde bedraagt de daling 1,3 procent en het aandeel 20,7 procent.

Een Waal koopt meer kaas dan een Vlaming maar die laatste is relatief gezien een grotere liefhebber van Belgische kazen. In het winkelkarretje van de Vlaming is bijna één op de vijf in volume en één op de vier kazen in waarde uitgedrukt een Belgische kaas. Onder de Vlaamse stolp liggen ook andere kazen dan onder de Waalse of de Brusselse. Het assortiment in Vlaanderen bestaat relatief gezien meer uit harde korstkazen en minder uit zachte kazen. De Brusselaar en de Waal houden meer van zachte kaas en schapen- en geitenkaas. Het marktaandeel van Belgische kazen is het grootst binnen het halfharde segment.

Het aantal kopers van Belgische kazen stabiliseert rond de 86 op 100. De Belg koopt ongeveer maandelijks (11 keer op jaarbasis) kazen uit eigen land. Kaasaankopen gebeuren meestal in de supermarkt, maar voor de ‘kazen van bij ons’ zijn de buurtsupermarkt en de speciaalzaken relatief gezien belangrijkere kanalen dan voor de totale kaasmarkt. Bij hard discounters moet je hard zoeken naar Belgische kazen. Ze zijn er met een marktaandeel van 21 procent ondervertegenwoordigd.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek