Vertrouwen in lokale voeding is groot, maar zichtbaarheid in winkel blijft werkpunt
nieuwsVlamingen zijn wel fan van producten van eigen bodem, maar ze zetten dit niet altijd om naar aankoopgedrag. Een grotere zichtbaarheid op het moment van aankoop kan consumenten een duwtje in de rug geven om ook effectief een inlands product te kopen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van VLAM.
Tijdens Dag van de Landbouw maakte Boerenbond al bekend dat 83 procent van de Vlamingen van mening is dat ons land zelfvoorzienend moet zijn op vlak van voeding. Daarnaast zegt 93 procent van de Vlamingen vertrouwen te hebben in landbouwproducten van Vlaamse bodem gaat driekwart hier tijdens het winkelen ook bewust naar op zoek.
Voor milieu en om lokale economie te steunen
Uit de VLAM-barometer naar koop- en kookkeuzes, uitgevoerd door IVOX in mei 2025, komen gelijkaardige resultaten naar voor. Zo hecht 47 procent van de Vlaamse gezinnen belang aan het land van herkomst bij de aankoop van verse voeding. Bovendien kiezen bijna al deze consumenten het liefst voor inlandse producten. Meer dan 95 procent van hen verkiest Belgische eieren, aardappelen en melk.
Gepolst naar de drijfveren om voor lokale voeding te kiezen, wordt vooral het milieu en steun aan de eigen economie genoemd. “Vlamingen gaan ervan uit dat inlandse producten een kleinere ecologische voetafdruk hebben dankzij kortere ketens en minder transport”, legt VLAM uit. “Lokale aankopen worden ook gezien als een manier om onze boeren en economie te versterken. Ook spelen vertrouwen en kwaliteit een rol, want voeding van bij ons wordt geassocieerd met strenge normen, versheid en smaak.”
Voorkeur voor lokale voeding neemt toe
Net zoals Boerenbond vaststelde, blijkt uit het VLAM-onderzoek een sterke wil om lokaal te kopen: drie op de vier Vlamingen vindt dat we met zijn allen meer Belgische voedingsproducten zouden moeten kopen. Dat aandeel is bovendien stijgend: in 2023 was dit nog twee op de drie. Daarnaast geeft 51 procent aan in de toekomst nog vaker voor lokale producten te willen kiezen. Die intentie is het grootst bij 18- tot 34-jarigen. Kijken we naar wie vandaag al lokale producten koopt, dan zijn het vooral 55- tot 64-jarigen.
Wat consumenten kan helpen om hen een duwtje in de juiste richting te geven, is de zichtbaarheid op het moment van aankoop vergroten. Vandaag vindt maar 49 procent van de Vlamingen dat Belgische producten gemakkelijk te herkennen zijn in de winkel. VLAM wil daarop inspelen. “Met de Lekker van bij ons-week willen we die trend naar meer lokale voeding versterken en consumenten blijven inspireren om te kiezen voor producten van bij ons,” zegt Filip Fontaine, CEO van VLAM.
Niet alleen woorden, maar ook daden
Ook Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) denkt dat de Vlaming nog meer de lokale reflex kan maken. “We weten dat de Vlaming lokaal wíl kopen. Nu is het moment om dat ook effectief te doen. Wie kiest voor voeding van bij ons, kiest tegelijk voor versheid, kwaliteit én duurzaamheid.” Tijdens de Dag van de Landbouw deed hij eenzelfde oproep. “Ik wil consumenten aanmoedigen om het niet alleen bij woorden te houden, maar in de winkelkar ook iets vaker voor producten van hier te kiezen.”
Lekker van bij ons-week
Tijdens de actieweek die nog tot en met 19 september loopt, zetten heel wat verswinkels en horecazaken hun lokale producten extra in de kijker, met een actie of event. Daarnaast loopt er op Qmusic en JOE FM een Lekker van bij ons-wedstrijd. Luisteraars maken kans er dagelijks op een aantrekkelijk prijzenpakket dat helemaal in het teken staat van lokale producten.
