Supermarkten uitgedaagd om jongeren gezonder te doen eten

Voor het tweede jaar dagen Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven de Vlaamse supermarkten uit voor de "Ik ben meer dan mijn kassaticket"-award. Deze editie focust heel specifiek op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maakt. Retailers kunnen hun initiatieven nog tot eind oktober indienen.

29 september 2020  – Laatste update 29 september 2020 15:11
Lees meer over:

"Goede voeding is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Toch staan er een aantal knipperlichten op rood als we naar de cijfers voor ons land kijken", zegt Loes Neven, jurylid en Senior stafmedewerker gezonde voeding bij Vlaams Instituut Gezond Leven. "Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de kinderen tussen 2 en 14 jaar overgewicht heeft en dat dit aantal toeneemt met de leeftijd. De hoogste cijfers zien we rond 12 jaar: bijna 1 op de 5 heeft overgewicht. Grootste boosdoeners zijn gesuikerde dranken, koekjes en andere zoetigheid."

Supermarkt speelt grote rol in eetpatroon

Volgens Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven beïnvloeden supermarkten onze voedingsgewoonten. “Het is dé omgeving waar gezinnen de meeste voedingskeuzes maken, voor en met hun kinderen. En gewoontes worden al op jonge leeftijd gevormd”, klinkt het.

Gezondheid is hét kernthema geworden in de communicatie naar de klant. Maar hoe vertaalt zich dat concreet tot in de winkelkar?

“Alle supermarkten hebben gezondheid tot een kernthema hebben verheven in hun communicatie met de klant. Het sluit ook aan bij de maatschappelijke verwachting. Uit ons onderzoek in mei bleek dat 62 procent van de Belgische consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven op een duurzame en sociaal verantwoordelijke manier aan handel doen", zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium.

Maar hoe geloofwaardig zijn de engagementen van supermarkten? Zit er ook tastbare actie achter, die resultaten oogst? En zorgen acties er ook echt voor dat de winkelkar gezonder gevuld raakt, zodat kinderen en jongeren meer groenten op hun bord leggen en minder vaak naar koeken en frisdrank grijpen? Dat willen Rikolto, Test Aankoop, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven nagaan. Ze dagen de supermarkten uit om concrete acties op poten te zetten die ervoor zorgen dat kinderen en jongeren meer groenten op hun bord leggen en minder vaak naar koeken en frisdrank grijpen.

"Onze jury kan de impact van de initiatieven vanuit verschillende perspectieven beoordelen", zegt Jelle Goossens van Rikolto. "Zo willen we positieve inspanningen onder de aandacht brengen en tegelijk een genuanceerd beeld scheppen over de rol van supermarkten in het debat rond gezonde voeding."

De jury bestaat uit een mix van experts die een hart hebben voor landbouw, voeding, gezondheid marketing, retail en duurzaamheid. "In de evaluatie zal de jury kijken naar een set van criteria", licht Simon November van Test Aankoop toe. "Bijvoorbeeld de mate waarin het initiatief het gezond voedingsaanbod verbetert, het gebruiksgemak voor de consument en de bijkomende impact die er gerealiseerd wordt op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid."

Retailers kunnen nog tot eind oktober hun initiatieven indienen. In december maakt de jury de nominaties bekend en kan het publiek meestemmen. In januari wordt het winnende initiatief bekendgemaakt.

Colruyt wint 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'-award
Uitgelicht
De supermarktketen Colruyt heeft de eerste 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'-award in de wacht gesleept. Met die prijs wordt een supermarkt bekroond die duurzame voeding bij...
24 januari 2020 Lees meer

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek