Infrabel halveert glyfosaatgebruik op bijsporen, maar wil nog niet stoppen

Spoorwegbeheerder Infrabel gaat in gesprek met de Vlaamse Milieumaatschappij om nog langer glyfosaat te mogen gebruiken. Dit product gebruikt men om de bijsporen onkruidvrij te houden. Infrabel nam zich voor om in de periode 2019-2023 haar glyfosaatgebruik te halveren, wat ook is gelukt. Er volledig mee stoppen lijkt voorlopig niet haalbaar. “We hebben 3.600 kilometer aan spoorlijnen, dat is 7.200 kilometer spoor”, zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. “Dat met de hand doen of met een andere onkruidverdelger, is bijna onmogelijk.”

4 september 2023  – Laatst bijgewerkt om 4 september 2023 21:25
Lees meer over:
nmbstreinspoorweg-1280

Hoewel het gebruik van glyfosaat sterk wordt gereguleerd, blijft het voor Infrabel een belangrijk middel om de sporen onkruidvrij te maken. "Een van de voorwaarden bij de afwijking die we krijgen om glyfosaat te blijven gebruiken, is dat we inzetten op milieuvriendelijke alternatieven, zoals mechanische technieken, met de hand of met heet water. Dat doen we vooral op de bijsporen", zegt Baeken. "Daarnaast is natuurlijk het weer een factor: als het erg wisselvallig is, met veel regen en zon, groeit het onkruid sneller en zullen we dus meer moeten verdelgen." 

Het ziet er overigens niet naar uit dat de heetwatertrein van Infrabel snel in dienst zal treden. Dit is een wagon die door middel van kokend water het onkruid verdelgt. In 2022 stelde de spoorwegbeheerder het prototype voor, maar deze staat nog niet op punt.

In Vlaanderen dateert de recentste afwijking om glyfosaat te mogen gebruiken van april 2021. Eind dit jaar stopt die afwijking, maar dat ziet de spoorwegbeheerder liever niet gebeuren. "We overleggen met de Vlaamse Milieumaatschappij of die afwijking verlengd kan worden", klinkt het.

Geen alternatief

Volgens Baeken is het gebruik van glyfosaat nodig omdat er geen alternatief is om onkruid te verdelgen op industriële schaal. "Dat zien we ook bij onze collega-spoorwegbeheerders in de buurlanden. De vegetatie onder controle houden, is een kwestie van veiligheid voor het treinverkeer en voor onze ploegen, die zich over de sporen moeten kunnen verplaatsen." 

In Brussel kreeg de spoornetbeheerder nog een afwijking voor het gebruik van onkruidverdelgers, maar enkel voor degene die zijn goedgekeurd door de federale overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid. Zo wordt pelargonzuur toegestaan, maar niet glyfosaat. 

"Met pelargonzuur, dat van nature aanwezig is in tal van planten en dierlijk weefsel, zijn er testen op verschillende plaatsen bezig", zegt Baeken. "De enige moelijkheid is dat het een bladverdelger is en de wortels blijven zitten, waardoor je het vaker moet gebruiken." 

In Wallonië kreeg Infrabel half juli een afwijking die geldig is tot september 2024. 

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek