Heeren wil 10 procent meer groenten en fruit op menu

Vlamingen moeten tegen 2015 tien procent meer fruit en groente eten, zegt de Vlaamse minister van Welzijn, Veerle Heeren (CD&V). Ook het verbruik van calciumverrijkte soja en melk moet omhoog. Die doelstelling maakt deel uit van het actieplan inzake gezondheid en beweging, dat ze binnenkort aan de Vlaamse regering hoopt voor te stellen.
20 maart 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07
Lees meer over:

Vlamingen moeten tegen 2015 tien procent meer fruit en groente eten, zegt de Vlaamse minister van Welzijn, Veerle Heeren (CD&V). Ook het verbruik van calciumverrijkte soja en melk moet omhoog. Die doelstelling maakt deel uit van het actieplan inzake gezondheid en beweging, dat ze binnenkort aan de Vlaamse regering hoopt voor te stellen.

Heeren verklapte de doelstellingen bij de voorstelling van de ontbijtenquête bij Vlaamse gezinnen door de Gezinsbond.  Sinds 2000 organiseert deze organisatie de 'Ontbijt je fit'-actie. Via de enquête, uitgevoerd bij 649 gezinnen die in 2008 deelnamen aan een gezond ontbijt, wil de Gezinsbond een zicht krijgen op het ontbijtgebeuren bij gezinnen. Elk gezin vulde een enquête in die vergeleken werd met een gelijkaardig onderzoek in 2004 en met een controlegroep van 689 gezinnen die niet deelnamen aan de ontbijtactie. 

In vergelijking met 2004 daalde het gebruik van wit brood, zoet beleg en boter, maar was er een stijging van de consumptie van gefermenteerde melkproducten met actieve bifidus en lacto bacilus, hartig beleg en fruit. Hoewel bijna twee op de drie van alle gezinsleden ontbijt met niets anders combineert, steeg het televisiekijken van jonge kinderen licht van 8 naar 13 procent. 

Uit een vergelijking met de controlegroep blijkt dat beide groepen over een goede kennis van de waarde van eetwaren beschikken. Opvallend is wel dat 72 procent van de vaders die deelnamen aan de ontbijtactie, de voedingsdriehoek kent. Bij de controlegroep is dat slechts 54 procent.

De aankoopcriteria liggen bij beide groepen dicht bij elkaar. De gezinnen van de ontbijtactie laten zich iets meer leiden door de voedingswaarde en proberen vlugger iets nieuws, terwijl de gezinnen uit de controlegroep zich meer laten verleiden door de zin van het moment.

Meer informatie: Ontbijtenquête Gezinsbond

Bron: Belga/De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek