header.home link

Gekelderd aandeel Colruyt en kostenexplosie beloven weinig goeds voor voedselproducenten

29 september 2022

Het aandeel van Colruyt op de beurs van Brussel kelderde donderdag met 20 procent. De waardedaling volgt op een winstalarm dat het bedrijf eerder deze week gaf. Door sterk gestegen kosten zal de winst aanzienlijk dalen, luidde de boodschap. Retailexpert Stefan Van Rompaey vreest voor wat er komen gaat. “Door hogere kosten verdampen de marges bij supermarkten.” Daardoor zal er volgens hem ook geen ruimte zijn voor onderhandelingen met leveranciers, zijnde de voedselproducenten.

In verschillende interviews die VILT de voorbije weken afnam, bleek al dat supermarktketens zich in prijsonderhandelingen met voedselleveranciers zeer hard opstellen en prijzenverhogingen koste wat kost proberen te vermijden. "Retailers hebben te maken met enorme kostenstijgingen voor bijvoorbeeld energie en ook de loonkosten die in januari met 10 procent zullen stijgen. Hierdoor worden de dunne marges nog dunner en zet men alles op alles om de meerprijs voor voedsel te beperken”, verklaart Stefan Van Rompaey van de vakwebsite RetailDetail. 

Het verhogen van de verkoopprijzen proberen de supermarkten volgens hem ten alle tijden te voorkomen. “De eerste keten die de prijzen verhoogt, ligt eruit”, schetst hij de grimmige strijd tussen supermarkten onderling. Colruyt komt door haar laagsteprijzenstrategie misschien wel als eerste in de problemen, aldus Van Rompaey die wel ook de andere kant van de medaille belicht. “Colruyt wint op dit moment wel marktaandeel omdat mensen in deze tijd de prijsstunter op zoeken.”

Kostenverhoging met 200 miljoen

Op de jaarvergadering van de supermarktketen deze week, liet Jef Colruyt weten dat de hogere kosten voor energie, transport en personeel in het huidige boekjaar oplopen tot meer dan 200 miljoen euro. Alleen al de meerkost voor elektriciteit bedraagt 70 miljoen euro. De topman van het gelijknamige concern liet weten deze kostenstijging en ook de voedselinflatie niet door te kunnen rekenen naar de klant. Hij voorspelt bloed in de retailsector. “De gewone winkelier houdt dit geen twee jaar vol”, klinkt het in Het Nieuwsblad. Kort na de bekendmaking van het nieuws zakte het aandeel van Colruyt op de beurs van Brussel met 20 procent.

Van Rompaey verwacht weinig goeds de komende tijden. “Retailers kijken naar elkaar voor het eventueel verhogen van de prijs. Niemand wil de eerste zijn.” Vooral voor de onafhankelijke supermarkten voorziet hij zware tijden. Zij hebben minder onderhandelingskracht dan de grote spelers. “Het is te hopen dat zij in de goede coronajaren geld opzij hebben gezet.”

De consument kijkt, zeker als het economisch slechter gaat, in eerste instantie naar de prijs

Stefan Van Rompaey - RetailDetail

Consument heeft de laatste keuze

Ook voor de boeren en voedingsbedrijven zit er voorlopig weinig goeds in het vat. Waar er vanuit de landbouwsector soms kritisch gekeken wordt naar de retail, ligt volgens hem het uiteindelijke probleem bij de klant. “Supermarkten zitten tussen twee vuren. Verhogen zij de prijs, dan verliezen zij de consument. De consument kijkt, zeker als het economisch slechter gaat, in eerste instantie naar de prijs.”

Bron: Eigen berichtgeving / De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek